NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Jak często w pociągu brakuje wagonu restauracyjnego? PKP Intercity przedstawia dane

Jak często w pociągu brakuje wagonu restauracyjnego? PKP Intercity przedstawia dane

Redakcja
Fot. PKP Intercity

Iloma wagonami restauracyjnymi dysponuje obecnie PKP Intercity? Jak często zdarza się, że mimo planów, pociąg kursuje bez podpiętego wagonu restauracyjnego? Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację przedstawia dane PKP Intercity.

Jak poinformował Wiceminister Andrzej Bittel, zgodnie ze stanem na 17 listopada 2022 PKP Intercity posiada:

  • 82 wagony restauracyjne, z czego:
    – 63 wagony są sprawne;
    – 4 wagony są w trakcie czynności naprawczych;
    – 15 wagonów jest przeznaczonych do sprzedaży.
  • 3 wagony barowe – wszystkie sprawne.

Niewielka ilość wagonów wiąże się z brakiem rezerwy taborowej. To przekłada się natomiast na to, że czasem dochodzi do sytuacji kiedy niezgodnie z umową w składzie brakuje wagonu restauracyjnego. Najwięcej takich przypadków w tym roku odnotowano w sierpniu, kiedy to w 114 przypadkach w składzie zabrakło wagonu restauracyjnego, tj. 2,06% w stosunku do wszystkich pociągów, w których planowo powinna być usługa gastronomiczna.

Powiększenie floty

Na początku listopada PKP Intercity ogłosiło rekordowy przetarg na zakup 300 (z opcją na domówienie 150 kolejnych) nowych wagonów. W przetargu znalazło się miejsce na wagony restauracyjne. W podstawowym zamówieniu przewoźnik planuje zakup 38 nowych wagonów restauracyjnych (z opcją będzie to 57 wagonów).

Wychodzi na to, że przewoźnik nie planuje modernizować w najbliższym czasie posiadanych wagonów restauracyjnych. Według Wiceministra Bittela jeżeli chodzi o modernizację, to ewentualnie w wagonach Combo mają pojawić się maszyny vendingowe.

Spółka planuje, zgodnie z założeniami strategii inwestycyjnej, poddać modernizacji 95 wagonów na wagony wielofunkcyjne COMBO, które będą wyposażone w maszyny vendingowe. Jednocześnie w planach jest również doposażenie posiadanych 60 wagonów COMBO w maszyny vendingowe – informuje Wiceminister Infrastruktury A. Bittel.

Na jakich połączeniach?

Od czego zależy, czy do danego pociągu będzie podpięty wagon restauracyjny?

Obecność wagonu gastronomicznego barowego lub restauracyjnego zależy od kategorii pociągu. Zgodnie ze strategią produktową Spółki pociągi najwyższej kategorii, czyli EIP i EIC, w swoim zestawieniu mają wagon restauracyjny z rozszerzoną ofertą gastronomiczną, w zestawieniach pociągów kategorii IC i TLK znajdują się wagony barowe, które mają ograniczoną ofertę oraz niższe ceny – tłumaczy Wiceminister Andrzej Bittel.

Maszyny vendingowe mają uzupełnić braki.

W pociągach kategorii IC, które jadą powyżej 5h, Spółka zapewnia usługę gastronomiczną z wózka mini-bar, świadczoną odcinkowo. Docelowo Spółka planuje uzupełnić braki w ofercie gastronomicznej usługą świadczoną za pośrednictwem maszyn vendingowych – dodaje Bittel.

Jak informuje Bittel, w zakresie decyzji o ofercie gastronomicznej w poszczególnych produktach Spółka bierze pod uwagę
przede wszystkim:

  • średnią odległość, jaką pokonuje pasażer w kategorii pociągu (w EIP średnia podróż to ponad 1,5 razy więcej km niż w kategoriach IC/TLK), a co za tym idzie wymianę podróżnych. Pasażer na krótszych odcinkach nie wykazuje zainteresowania korzystaniem z pełnej usługi gastronomicznej. Pasażerowie podróżujący pociągami kategorii IC/TLK wykazują dużo mniejsze zainteresowanie ofertą gastronomiczną, co znajduje odzwierciedlenie w przesyłanych przez dostawcę usługi raportach ze sprzedaży;
  • badania marketingowe realizowane przez PKP Intercity S.A., które wskazują, że większość pasażerów wybierając połączenie IC/TLK nie zamierza skorzystać z usługi gastronomicznej. Z badań tych wynika, że pasażerowie przy wyborze pociągu jako środka transportu nie kierują się dostępnością usługi gastronomicznej na pokładzie pociągu.

 

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności