Ogłoszony został przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy trzech linii kolejowych na odcinkach Stalowa Wola – Tarnobrzeg / Sandomierz – Ocice / Padew.
Inwestycja dotyczy linii kolejowych: nr 25 na odcinku Sandomierz – Padew Narodowa, nr 74 na odcinku Sobów – Stalowa Wola Rozwadów i 78 na odcinku Sandomierz – Grębów. To w sumie około 66 km linii, z czego trasy nr 25 i 78 są jednotorowe. PKP Polskie Linie Kolejowe informują, że cała inwestycja ma kosztować ponad 330 mln zł i będzie finansowana z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
– Modernizacja linii kolejowych we wschodniej Polsce stanowi jeden z ważnych celów PKP Polskich Linii Kolejowych. W Krajowym Programie Kolejowym na liście podstawowej jest dziewięć projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia o wartości prawie 2,2 mld zł. Efektem prac na trasie od Stalowej Woli do Sandomierza i Tarnobrzega oraz dalej w kierunku Ocic, do stacji Padew będzie większa dostępność mieszkańców do kolei, łatwiejszy dojazd do szkół i do pracy – tak o celach inwestycji mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Większa prędkość i bezpieczeństwo
Projekt modernizacji ma zostać wykonany do 2020 roku, a prace budowlane będą realizowane w latach 2021-22. Po zakończeniu inwestycji przywrócony zostanie ruch pociągów na odcinkach Padew Narodowa – Chmielów oraz z Sandomierza do Grębowa. Ponadto czas przejazdu najszybszych pociągów między stacjami Padew Narodowa i Stalowa Wola Rozwadów Towarowa wyniesie nieco ponad 30 min, a składy pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, zaś towarowe – do 80 km/h.
Przyspieszenie ruchu pociągów będzie możliwe nie tylko dzięki modernizacji torów, ale również dzięki przebudowie obiektów inżynieryjnych (cztery mosty, 63 przepusty, a 11 obiektów będzie remontowych). Zostaną też wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe.
Nowe przystanki
PKP PLK planują też budowę trzech nowych przystanków w Sobowie, Kępie Zaleszańskiej oraz Ocicach. Dzięki temu mieszkańcach okolicznych gmin i osiedli uzyskają łatwiejszy dostęp do pociągów.
Ponadto wstępne założenia przewidują modernizację i przebudowę ośmiu stacji i przystanków, np. w Tarnobrzegu, Chmielowie i Baranowie Sandomierskim. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, zostaną też postawione nowoczesne wiaty, ławki i gabloty z rozkładami jazdy.