Strona główna » Wiadomości » Horała inicjuje parlamentarny zespół ds. strategicznych inwestycji min. CPK. Kolejne osoby z opcji rządzącej dołączają do składu

Horała inicjuje parlamentarny zespół ds. strategicznych inwestycji min. CPK. Kolejne osoby z opcji rządzącej dołączają do składu

Redakcja
grafika ilustracyjna

W czwartek 25 stycznia, Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości (PiS), ogłosił powstanie ponadpartyjnego zespołu parlamentarnego o nazwie „Tak dla rozwoju. CPK – atom – porty”. Zespół ten ma na promowania kluczowych inwestycji dla Polski, takich jak Centralny Port Komunikacyjny (CPK), budowa elektrowni jądrowych oraz rozbudowa portów morskich.

 

 

Zadaniem zespołu jest wspieranie realizacji programów inwestycyjnych, które są już w zaawansowanym stadium,  takich jak Centralny Port Komunikacyjny, prace nad elektrowniami jądrowymi bez zmiany ich lokalizacji czy min. budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, terminala T3 w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz rozwój infrastruktury dostępowej, jak Droga Czerwona w Gdyni i modernizacja linii kolejowej 201.

W kontekście CPK, szczególne znaczenie ma rozwój Kolei Dużych Prędkości, które stanowią ważny element projektu. Komponent kolejowy CPK, ze względu na swoją małą kontrowersyjność i  stosunkowo szeroką akceptację, uznawany jest za kluczowy w integracji transportowej kraju. Planowane KDP mają na celu nie tylko ułatwienie dostępu do CPK, ale również zwiększenie mobilności wewnętrznej Polski.

Do inicjatywy dołączyła Paulina Matysiak, posłanka partii Razem, sugerując, że pierwsze posiedzenie zespołu może odbyć się już w lutym. Poseł Horała planuje również zaprosić na debatę Macieja Wilka, byłego wiceprezesa LOT-u, oraz Macieja Laska, obecnego pełnomocnika ds. CPK.

W ponadpartyjnym kontekście trzeba wspomnieć o akcesie posła Anny Marii Żukowskiej

Czy starania te trafiają w polityczną próżnie? Wydaje się, że nie. Minister klimatu Paulina Hennig-Kloska podkreśla, że audyt nowego rządu dotyczący projektu CPK oraz elektrowni jądrowych nie wstrzyma ich realizacji. Pierwsze wyniki audytu mają być przedstawione pod koniec marca.

Centralny Port Komunikacyjny, planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Maciej Lasek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, zapewnia, że rekomendacje będą opierać się na rzetelnych analizach i uwzględniać sytuację budżetową Polski.

Trzeba  zatem podkreślić, że choć perspektywy są niewielkie, to ważne jest, iż tematy, które były mocno upolitycznione w trakcie kampanii wyborczej, teraz stają się przedmiotem publicznej, a nawet chwilami merytorycznej debaty. To daje nadzieję na przynajmniej podjęcie próby rozwiązania kluczowych kwestii dotyczących przyszłości kraju w sposób możliwie konstruktywny i oparty na dialogu ponad podziałami.

Podobne artykuły