Grupa ZUE ogłosiła, że jej portfel zamówień osiągnął wartość około 1,5 mld zł. Na przestrzeni 2023 roku spółka pozyskała nowe kontrakty o łącznej wartości 1,14 mld zł. ZUE obecnie realizuje kontrakty kolejowe i miejskie zarówno na rynku polskim jak i zagranicznym, a od 2023 r. poprzez spółkę zależną Energopol realizuje kontrakty drogowe.
Nasz portfel zamówień pozostaje solidny i wart jest obecnie ok. 1,5 mld zł. Startujemy w kolejnych nielicznie ogłaszanych przetargach i niecierpliwie oczekujemy ożywienia rynkowego, w związku z zapowiedziami PKP PLK o planowanym ogłoszeniu kilkudziesięciu przetargów do końca tego roku. Podobnie jak cały rynek, mam nadzieję, że te deklaracje się wreszcie zmaterializują – powiedział prezes Wiesław Nowak, cytowany w komunikacie dotyczącym wyników za I półrocze.
Choć obecnie na rynku mamy fazę długotrwałego spowolnienia, to wierzymy w długoterminowe perspektywy rozwoju na polskim rynku kolejowym i miejskim. Liczymy na ożywienie w zakresie przetargów, zgodnie z zapowiedziami zarządcy infrastruktury o planowanym ogłoszeniu 36 przetargów jeszcze w tym roku, w tym 8 zadań o wartości powyżej miliarda złotych i 6 zadań o wartości w przedziale 100 mln zł – 1 mld zł. Realizacja założeń przetargowych przez PKP PLK powinna mieć w naszej ocenie pozytywny i stabilizujący wpływ na krajowy rynek infrastruktury kolejowej oraz stanowić mocny impuls rozwojowy dla gospodarki kraju. Poza tegorocznymi planami przetargowymi, w ramach perspektywy finansowej 2021-2027, zgodnie z deklaracjami MI i PKP PLK do ogłoszenia w kolejnych latach pozostaną zadania w ramach Krajowego Programu Kolejowego o łącznej wartości kilkudziesięciu miliardów złotych – dodał prezes.
ZUE przypomina, że w czerwcu bieżącego roku, po zakończeniu prac analitycznych, rząd ogłosił dalszą realizację projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Wprowadzono zmiany w części kolejowej tego projektu. Kluczowym priorytetem będzie budowa tzw. Igreka, czyli Kolei Dużych Prędkości (300-320 km/h), która ma połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem oraz Wrocławiem. Prace budowlane obejmą 480 km nowych linii, a cała trasa Igrek ma być gotowa do końca 2035 roku. Dodatkowo, w ramach inwestycji kolejowych, realizowany jest rządowy program Kolej+ o wartości 13 miliardów złotych, którego zakończenie planowane jest na 2029 rok.
Mamy nadzieję, że analiza efektywności tego programu szybko się zakończy i program przejdzie w fazę ogłaszania przetargów – powiedział prezes Wiesław Nowak.
Warto wspomnieć, że Grupa ZUE jest obecna na zagranicznych rynkach, przede wszystkim w Rumunii. Tam realizuje dwa kontrakty kolejowe wraz z rumuńskim partnerem. Jak ocenia ZUE, ten rynek ma dobre perspektywy, m.in. dzięki sprawnej absorbcji środków z UE na modernizację kolei. Co ważne, Rumunia planuje znaczące inwestycje w infrastrukturę tramwajową i metro.
Analizujemy także rynki w innych krajach europejskich – przekazała Grupa.