W najbliższy piątek, 19 lipca odbędzie się pierwsza w tym roku Nocna Szychta. Jest to specjalny, wieczorno-nocny przejazd na całej trasie kolei połączony z oprowadzaniem po stacji Bytom Karb Wąskotorowy oraz możliwością upieczenia kiełbasek przy ognisku. Pociąg będzie prowadziła lokomotywa Lxd2 a jego prędkość pozwoli na delektowanie się nocnym klimatem. Bilety na wydarzenie można zakupić na stronie: bilety.sgkw.eu
Przejazdy pasażerskie
W tym roku ogólnodostępne pociągi turystyczne ruszyły z dniem 1 maja. Rozkłady jazdy zostały podzielone na rozkład wiosenny, letni oraz na wydarzenia specjalne. W niedzielę część pociągów prowadzi parowóz Ryś. Pozostałe pociągi prowadzą lokomotywy spalinowe. Ryś kursuje na trasie Bytom Karb Wąskotorowy – Tarnowskie Góry Wąskotorowe, lokomotywy spalinowe prowadzą pociągi na pełnej trasie z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. Na pociągi na pełnej trasie GKW zapraszają do dnia 8 września w każdą sobotę, niedzielę i święto (15 sierpnia).
Oprócz przejazdów pociągami GKW oferują również zwiedzanie stacji Bytom Karb Wąskotorowy z przewodnikami, którzy opowiedzą o historii kolei, o tym jak działają urządzenia sterowania ruchem kolejowym znajdujące się na nastawni i którzy pokażą wagon salonowy z 1912 roku. Do tego na tej samej stacji otwarta również jest Izba Tradycji w której znajduje się również sklepik z pamiątkami.
Kolejowe urodziny czyli jubileusz 170-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
W wrześniowy weekend, 14-15 września GKW zapraszają wszystkich na jubileusz 170-lecia kolei. W planach, oprócz oczywistych przejazdów pociągami między innymi: animacje dla dzieci, wejścia pod lokomotywę, drezyny, fireshow i wiele innych.
Plany i działania Stowarzyszenia
Stowarzyszenie poprzez swoich członków złożyło wnioski do dwóch Budżetów Obywatelskich: Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego oraz Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego. W ramach tego pierwszego chce zaproponować projekt mający na celu edukację dzieci i młodzieży w zakresie zabytku techniki jakim niewątpliwie są Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Byłaby to żywa lekcja historii połączona z przejazdami 74-letnim parowozem. Od mieszkańców województwa śląskiego zależy teraz przyszłość tego projektu. W ramach drugiego wymienionego budżetu obywatelskiego (dla miasta Bytom) zgłoszono aż dwa projekty. Jednym z nim jest odbudowa ostatniego na świecie egzemplarza parowozu typu Bytom. Drugi projekt zgłoszony przez członków stowarzyszenia to remont wagonów letnich. Wykonanie przy nich prac na poziomie naprawy głównej pozwoliłoby na zwiększenie ilości wagonów w pociągach, co bezpośrednio przełoży się na komfort podróży dla pasażerów.
Oprócz powyższych stowarzyszenie prowadzi również działania w zakresie rozbudowy infrastruktury GKW. Wykonano projekt stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe, która w nowym kształcie stanie się znacznie bardziej użyteczna. Prowadzone są rozmowy na temat odbudowy linii w kierunku Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach czy odbudowy rozkradzionego 20 lat temu odcinka linii w Bytomiu, prowadzącego do dzielnicy Rozbark. W planach są również kolejne przebudowy.
Inwestycje miejskie
W maju rozpoczęła się przebudowa stacji końcowej znajdującej się w Miasteczku Śląskim (stacja Miasteczko Śląskie Wąskotorowe). W ramach inwestycji gminy Miasteczko Śląskie budowane jest centrum przesiadkowe, łączące w sobie autobusy ZTM Katowice, pociągi wąskotorowe oraz pociągi Kolei Śląskich jeżdżące po linii kolejowej nr 182 (tzw. linia lotniskowa). Po zakończeniu inwestycji kolej wąskotorowa zyska całkowicie nową, funkcjonalną stację. Dla podróżnych korzyścią będą dwa nowe perony, toaleta publiczna i miejsca parkingowe.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (w skrócie: GKW) to najstarsza, nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa, która powstała w 1853 roku. Ma więc już nieco ponad 170 lat! Jest żywym świadectwem dawnego przemysłu, minionej już techniki kolejowej. Operatorem GKW jest Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, a główną siedzibą jest Bytom.