Francuska kolej będzie wykorzystywać technologie kosmiczne do zarządzania transportem szynowym. Chodzi przede wszystkim o podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Narodowe Towarzystwo Kolei Francuskich (Société nationale des chemins de fer français – SNCF) i Narodowe Centrum Studiów Kosmicznych (CNES) podpisały umowę o współpracy w celu szerszego wykorzystania przestrzeni kosmicznej w zarządzaniu infrastrukturą i usługami kolejowymi. Współpraca obu instytucji ma miejsce od 2016 roku, ale teraz ma ona wejść na wyższy poziom. Francuskim kolejom chodzi o to, aby przy pomocy satelitów obserwować zjawiska zachodzące na powierzchni Ziemi, które mogą mieć wpływ na stan kolejowej infrastruktury. Danymi z satelitów dysponuje zaś CNES i stąd konieczna jest współpraca obu instytucji.
Z kosmosu można łatwiej i szybciej zbierać dane na temat otoczenia infrastruktury kolejowej choćby na temat gatunków roślinności rosnącej przy torach, stanu wód itp. Takie dane umożliwiają np. wskazanie miejsc wysuszonych, które są najbardziej podatne na wybuch pożarów mogących uszkodzić torowiska i trakcję elektryczną oraz inne obiekty kolejowej infrastruktury. Albo takich, gdzie zmiana zagospodarowania terenów rolnych lub leśnych (nowe uprawy, gatunki drzew) potencjalnie może wpłynąć negatywnie na stan otoczenia linii kolejowych, np. przez przyspieszenie lub zatrzymanie spływu wody czy obniżenie poziomu wód gruntowych.
SNCF będzie też przy pomocy danych z satelitów obserwacyjnych badać deformację powierzchni ziemi, aby możliwe jak najszybciej lokalizować miejsca, gdzie występuje ryzyko osuwisk mogących niszczyć tory i urządzenia kolejowe. W skrajnych przypadkach osuwiska mogą prowadzić do katastrof kolejowych. Francuscy kolejarze liczą, że informacje z satelitów umożliwią im podejmowanie działań zapobiegających osuwiskom, a monitorowanie pogody pozwoli na szybsze reagowanie wobec zagrożeń związanych przede wszystkim z gwałtownymi burzami i nawalnymi deszczami – w takich przypadkach można zmniejszyć prędkość pociągów lub nawet od razu odwoływać zagrożone kursy. Poza tym, badanie gruntu da sposobność ku temu, aby lepiej planować i realizować zarówno prace utrzymaniowe na sieci, jak i nowe inwestycje infrastrukturalne.
Współpraca SNCF z sektorem kosmicznym umożliwi objęcie monitoringiem całej sieci kolejowej, nawet tych odcinków położonych na terenach słabo zaludnionych lub wręcz niezamieszkałych (część obszarów górskich). Z satelitami będą także współpracować czujniki bezpieczeństwa montowane w pociągach i na sieci kolejowej. Co więcej, ta współpraca podniesie na wyższy poziom działanie systemów lokalizacji pociągów i łączności służb SNCF ze strażakami, policją, żandarmerią i wojskiem.