W dniu 21 grudnia 2021 roku Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie Konsorcjum POZBUD S.A. i Mag-Train, które dotyczyło decyzji PKP Intercity o odrzucenia oferty konsorcjum na wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie wraz z modernizacją i przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 90 wagonów osobowych typu 141A/111A.
A to oznacza, że w walce o zamówienie została tylko Fabryka Pojazdów Szynowych. Konsorcjum podało natomiast, że szczegółowe przyczyny oddalenia odwołania będą znane po otrzymaniu przez konsorcjum uzasadnienia wydanego przez Izbę wyroku. Po zapoznaniu się z uzasadnieniem podjęta zostanie decyzja dotycząca dalszych działań.
Jak wskazano w komunikacie w ustnych motywach rozstrzygnięcia Izba wskazała, że zarzuty zgłoszone przez Konsorcjum, dotyczące SIWZ były spóźnione, natomiast pozostałe argumenty podnoszone w postępowaniu, a dotyczące w szczególności błędnej interpretacji przez Zamawiającego stanowiska Konsorcjum, zakresu czynności certyfikacyjnych jakie Konsorcjum zobowiązało się wykonać i zakresu dokumentacji jaką Konsorcjum powinno od PKP Intercity otrzymać uznane zostały za niezasadne.
Jak już informowaliśmy w portalu NaKolei.pl odrzucona oferta była najniższą (cenowo) złożoną w przetargu. Konsorcjum zaproponowało bowiem kwotę 391 767 300,00 zł brutto, a także 42 miesiące gwarancji oraz 95 dniowy termin realizacji zamówienia. Po jej odrzuceniu pozostała druga oferta, przesłana przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Producent z Poznania zaproponował kwotę 494 829 000,00 zł brutto, 37 miesięcy gwarancji oraz 95 dniowy termin realizacji zamówienia. A to oznacza, że przekroczone zostały szacunki zamawiającego, który na ten cel chciał przeznaczyć 424 534 500,00 zł brutto.
Przypomnijmy, że modernizacja wagonów do standardu 174A powinna być wykonana w terminie 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy, zaś wykonanie przeglądu na 3. poziomie utrzymania po 18 miesiącach od wykonania naprawy na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją. Do modernizacji PKP Intercity planuje skierować wagony typu 141A / 111A, które po wykonanych pracach będą wagonami przedziałowymi 2 klasy.
Poprzednie zamówienie dotyczące tych wagonów zostało unieważnione. Wystartowała wówczas FPS, której oferta przekroczyła szacunki PKP Intercity.