Nowe pociągi Pesy Elfy 2, 48WEc wyjechały z samego rana na szlaki na Dolnym Śląsku. Pesa do końca miesiąca ma przekazać kolejne trzy jednostki.
Nowe Elfy2 to jedne z dwóch najdłuższych elektrycznych zespołów trakcyjnych we flocie Kolei Dolnośląskich. Pojazdy 48WEc dzisiaj z samego rana wyjechały na trasy z pasażerami. A dokładniej z Wrocławia Głównego pierwszy Elf wyruszył o 5:09. Elfy obsługują trasę do Jelcza-Laskowic, jeszcze dzisiaj będzie można spotkać pociągi na poniższych połączeniach:
- Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice: 5:09, 7:55, 10:56, 14:03, 16:08
- Jelcz-Laskowice – Wrocław Główny: 6:16, 9:05, 12:29, 15:04, 17:18
Dzisiaj na terasę Dolnego Śląska po raz pierwszy z pasażerami wyjeżdżają elektryczne zespoły trakcyjne Efl2, dla nas to bardzo ważny moment, gdyż są to pierwsze nowe elektryczne pojazdy produkcji PESA we flocie Kolei Dolnośląskich. Przekazujemy mieszkańcom Wrocławia i Dolnego Śląska nowoczesne i komfortowe pojazdy, wyposażone m.in w systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, przestrzeń dla rowerzystów oraz dla osób o ograniczonej mobilności. Do końca miesiąca przekażemy naszemu Klientowi, Kolejom Dolnośląskim, kolejne trzy pojazdy – powiedział Maciej Walczak, Dyrektor Kontraktu w Pesie Bydgoszcz i dodał: Cieszymy się, że jako producent pojazdów jesteśmy częścią rozwoju kolei na Dolnym Śląsku.
Przypomnijmy, że jeszcze niedawno zakładano, że nowe Elfy wyjadą premierowo na szlaki na początku września. Udało się jednak przyśpieszyć testy i odbiory.
Zakładaliśmy, że nowe Elfy 2 wejdą do rozkładów jazdy 1 września. Udało się jednak przed czasem – dzięki wspólnym staraniom zespołu Kolei Dolnośląskich i dostawcy – firmy Pesa. To dla nas ważne, bo wiemy, że nasi pasażerowie czekali na te nowoczesne i bardzo pojemne pojazdy – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Nowe pociągi od Pesy są dostosowane do ruchu regionalnego i aglomeracyjnego – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Pojazdy będą obsługiwać ruch aglomeracyjny wokół Wrocławia, również na liniach Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Co ważne – pasażerowie mogą liczyć na komfort podróży. Nowe pojazdy mają 250 miejsc siedzących, a każdy może zabrać na swój pokład łącznie 540 osób. Mają po osiem par drzwi na każdą stronę. W środku zadbano o dodatkowe udogodnienia dla podróżnych: klimatyzację, dostęp do sieci WiFi, a także defibrylator AED. Podróżni będą mogli skorzystać z miejsca na przewóz roweru czy dodatkowego bagażu, wyznaczono też specjalne miejsca dla wózków osób z niepełnosprawnościami.
Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne wchodzą na właściwe tory
Pociągi Elf 2 będą wykorzystywane głównie na liniach do Jelcza-Laskowic (obie trasy) oraz w kierunku Oleśnicy. Linia z Wrocławia Głównego do Jelcza-Laskowic przez Dobrzykowice to przykład efektywnej współpracy samorządów aglomeracji wrocławskiej, którzy rozumieją fakt, że bez sprawnej kolei aglomeracyjnej ruch w miastach wielkości Wrocławia jest sparaliżowany.
Dzięki porozumieniu samorządów lokalnych z urzędem marszałkowskim w zakresie finansowania tej linii oferta połączeń będzie atrakcyjna dla mieszkańców pod względem częstotliwości i czasu przejazdu – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu UMWD odpowiedzialny za kolej. – Bez partycypowania w kosztach wszystkich samorządowców nie bylibyśmy w stanie stworzyć oferty przewozowej na europejskim poziomie, a mieszkańcy największych aglomeracji naszego województwa musieliby tracić mnóstwo czasu, stojąc w coraz dłuższych korkach na drogach.
Linia DKA przez Wrocław Sołtysowice i Dobrzykowice do Jelcza-Laskowic finansowana jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, przy współudziale miasta Wrocław, gminy Czernica oraz miasta i gminy Jelcz-Laskowice. Zyskują na tym wszyscy, bo dojazd pociągiem do centrum Wrocławia z osiedli Wojnów czy Strachocin zajmie około 30 minut i wpłynie na rozładowanie korków w tej części miasta.