Dworce w Oławie, Gąsocinie i Małkini to kolejne obiekty, które wkrótce zmienia swoje oblicze. PKP S.A. podpisały porozumienie z samorządowcami, gdzie PKP zobowiązało się wyremontować obiekty dworcowe, a samorządy zobowiązały się wynająć przestrzeń na dworcach.
Dzisiaj PKP S.A. podpisały z trzema samorządami umowy, które dają zielone światło na przeprowadzenie inwestycji dworcowych w Oławie, Gąsocinie i Małkini. Sygnowane dokumenty wskazały, że PKP S.A. zobowiązało się do przeprowadzenia inwestycji dworcowych pod warunkiem wynajęcia przez lokalne samorządy przestrzeni na dworcach po zakończeniu przedsięwzięć. Taka współpraca pozwoli na połączenie na dworcach funkcji obsługi podróżnych z usługami dla mieszkańców.
W Oławie po przebudowie historycznego budynku, jednego z kilku najstarszych w Polsce dworców kolejowych (powstał w 1842 roku wraz z oddaniem linii kolejowej Wrocław – Oława), miasto zadeklarowało wynajęcie powierzchni na parterze budynku, a także piętrze ryzalitu centralnego. W tych przestrzeniach planowane jest m.in. uruchomienie posterunku Straży Miejskiej oraz stworzenie punktu krwiodawstwa. Funkcja pozostałych przeznaczonych na potrzeby samorządowe pomieszczeń zostanie określona przez przedstawicieli gminy na etapie dalszych prac projektowych. Na terenie dworca w Oławie ma powstać również bistro prowadzone przez osoby z niepełnosprawnością.
Z kolei w Gąsocinie całe piętro zabytkowego, drewnianego dworca (pochodzącego z 1877 roku) ma zostać przeznaczone na cele społeczno-kulturalne. W Gąsocinie ma powstać także parking oraz miejsca do ładowania elektrycznych aut.
Niezwykle cieszę się, że mogę dzisiaj być z państwem, bo to niezwykle ważny dzień dla naszej gminy Sońsk. Dworzec drewniany, obiekt zabytkowy dzisiaj dostaje drugie życie. To nasze marzenie i mieszkańców gminy Sońsk i mieszkańców Gąsocina się spełnia – powiedział Jarosław Muchowski, Wójt Gminy Sońsk.
W Małkini, w wybudowanym od podstaw budynku będą mieścić się strefa obsługi podróżnych i przestrzenie przygotowane na potrzeby samorządu. PKP S.A. zobowiązały się do wykończenia lokali zgodnie z przyjętym przez poszczególnych sygnatariuszy standardem. Strony zobowiązały się również do współpracy na każdym etapie inwestycji. Obecnie w Małkini działa budynek magazynowo-administracyjny znacznie oddalony od peronów, w którym znajduje się również poczekalnia.
PKP Bardzo szeroko współpracują z samorządami w całej Polsce. Jednym z przejawów tych działań jest współdziałanie przy inwestycjach dworcowych. W wielu miejscach w kraju ten model już zadziałał. PKP Zainwestowały w dworzec, a powierzchnie na nim wynajął samorząd. Przykładem może być choćby ostatnio zakończona przebudowa dworca Kraków Swoszowice, gdzie obecnie mieści się Centrum Kultury Podgórze. Dzięki tego rodzaju działaniom dworce łączą w sobie funkcje związane z obsługą podróżnych z usługami przeznaczonymi dla mieszkańców. To rozwiązanie korzystne dla obu stron – podkreśla Ireneusz Maślany, Członek Zarządu Polski Kolei Państwowych S.A.
Obecnie przebudowy dworców w Oławie i Gąsocinie oraz budowa nowego obiektu w Małkini są na etapie przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. W najbliższym czasie zostaną sporządzone programy funkcjonalno-użytkowe, określające wstępne zakresy inwestycji, które zostaną dopracowane na etapie opracowania dokumentacji projektowych. Jednak już dziś można powiedzieć, że przebudowy dworców w Oławie i Gąsocinie obejmą poprawę ich estetyki, funkcjonalności oraz umożliwią dostosowanie budynków do współczesnych standardów obsługi podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Dzięki instalacji nowoczesnych systemów monitoringu i przeciwpożarowych nastąpi poprawa bezpieczeństwa na dworcach i w ich otoczeniu . Wszystkie prace z uwagi na to, że obiekty objęte są ochroną konserwatorską będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Natomiast w Małkini zostanie wybudowany całkowicie nowy dworzec (Innowacyjny Dworzec Systemowy), uwzględniający wszystkie współczesne standardy w zakresie.
Dworzec w Oławie, Gąsocinie i Małkini wpisane zostały do Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w ubiegłym roku. Inwestycje będą finansowane ze środków własnych PKP S.A. Planuje się, że przebudowa w Oławie i budowa dworca w Małkini będą realizowane w formule „Projektuj i buduj”, natomiast inwestycja w Gąsocinie zostaje podzielona na dwa etapy. Najpierw odbędzie się postępowanie na wybór wykonawcy prac projektowych, a następnie, po ich zakończeniu, zostanie wybrana firma do wykonania robót budowlanych. Wstępnie planowany termin zakończenia wszystkich inwestycji to 2025 rok.