Strona główna » Wiadomości »  Drugi tunel na trasie Łódź Fabryczna – Kaliska/Żabieniec

 Drugi tunel na trasie Łódź Fabryczna – Kaliska/Żabieniec

Redakcja
Mat. PKP PLK

Mniejsza maszyna TBM, znana jako Faustyna, osiągnęła kolejny etap w budowie podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi, wykonując drugi z czterech jednotorowych tuneli na trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Ta inwestycja o wartości ponad 1,8 mld złotych netto, współfinansowana przez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, jest kluczowa dla rozwoju komunikacji kolejowej w aglomeracji łódzkiej.

Faustyna, pracując na odcinku od przystanku Łódź Koziny do komory wydobywczej przy ul. Skarpowej, zainstalowała 451 tubingów, tworząc solidną konstrukcję tunelu. Usunięto przy tym ponad 41 500 m³ gruntu. W następnym etapie, maszyna zostanie przeniesiona do komory startowej przy ul. Żniwnej, by rozpocząć drążenie trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny w drugiej połowie lutego 2024 roku.

Projekt ten nie ogranicza się jedynie do budowy tuneli. Trwa również realizacja 3 podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Prace te obejmują zarówno budowę płyt stropowych, jak i den, a także przebudowę istniejącej infrastruktury miejskiej.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zainwestowały około 90 mln zł w waloryzację i pokrycie kosztów ogólnych związanych z tym projektem, dbając o sprawny postęp prac. Zabezpieczono również środki na wzmocnienie gruntów pod kamienicami w obszarze budowy.

Tunel średnicowy łączący Łódź Fabryczną z Kaliską/Żabieńcem jest częścią większego projektu, który ma na celu przekształcenie Łodzi w kluczowy węzeł komunikacyjny, z pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi przejeżdżającymi przez ścisłe centrum miasta. Więcej informacji o tym przedsięwzięciu można znaleźć na stronie projektu.

PLK SA złożyła wniosek o fazowanie projektu, co oznacza podział inwestycji na etapy, z możliwością finansowania prac po 2023 roku ze środków UE na lata 2021-2027. Ostateczne zakończenie drążenia tunelu planowane jest na 2024 rok, a uruchomienie pociągów na nowej trasie przewiduje się na rok 2025.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x