NaKolei.pl OpinieDziałania Czy po pandemii podróżni wrócą na kolej? Jest raport Klastra „Luxtorpeda 2.0”

Czy po pandemii podróżni wrócą na kolej? Jest raport Klastra „Luxtorpeda 2.0”

Redakcja

Przewozy pasażerskie od początku marca stale odnotowują straty w porównaniu do wyników z ubiegłych lat. W znacznym stopniu coraz mniej osób korzysta ze środków transportu zbiorowego. Czy jest szansa, że wrócimy do wyników podobnych do tych sprzed roku? Co skłoni podróżnych do powrotu na kolej? Klaster „Luxtorpeda 2.0” zaprezentował swój raport.

 

 

 

Od marca, kiedy to w Polsce odnotowano pierwszy przypadek osoby zakażonej koronawirusem, przewozy pasażerskie odnotowywały coraz to gorsze wyniki przewozowe. W dotychczasowym najgorszym okresie frekwencja pasażerów transporcie kolejowym zmniejszyła się o 85-95%. W okresie wakacyjnym sytuacja znacząco się poprawiła, jednak do wyników z 2019 roku, brakowało około 25 procent. Obecnie walczymy z drugą falą koronawirusa, która spowodowała wprowadzenie kolejnych obostrzeń co naturalnym sposobem odbiło się ponownie na przewozy pasażerskie. Szacuje się, że na powrót do rekordowych wyników sprzed roku nastąpi najwcześniej za 2-3 lata.

Kilka ostatnich lat to czas, w którym polska kolej odnotowywała bardzo dobre wyniki przewozowe. Wystarczy przypomnieć, że w 2019 roku z usług kolei skorzystało ponad 335 mln pasażerów, czyli najwięcej od prawie 20 lat. Pasażerowie, widząc pozytywne zmiany, takie jak modernizowane dworce i linie kolejowe, nowoczesny tabor czy atrakcyjny rozkład jazdy, ponownie zaufali kolei. Wszystko wskazywało na to, że w kolejnych miesiącach i latach ten trend zwyżkowy utrzyma się, ale w marcu kolej, jak i cała gospodarka, znalazła się w zupełnie innych realiach, a liczba podróżnych gwałtowanie zmniejszyła się o około 90 proc. Warto podkreślić, że już w maju obserwowaliśmy powrót pasażerów na kolej, a w okresie wakacji dynamika wzrostu liczby podróżnych była już bardzo zauważalna. Również w czasie drugiej fali epidemii i ograniczeń w różnych dziedzinach życia mobilność Polaków, co zrozumiałe, jest mniejsza. Analizując raport przygotowany w oparciu o badania ankietowe przez Klaster „Luxtorpeda 2.0”, widzimy, że słowa te mają także potwierdzenie w liczbach. Transport publiczny jest częścią gospodarki, elementem infrastruktury społecznej, w związku z czym jest bardzo wrażliwy na zmiany zachodzące w jego otoczenia. Po lekturze raportu nasuwają się także optymistyczne wnioski. Wyraźnie widać, że co do zasady podróżni postrzegają kolej jako bezpieczny środek transportu, a potwierdzają to także badania przeprowadzone w innych krajach. Cieszą nas również odpowiedzi respondentów, którzy wskazali, że chętnie wróciliby do podróży koleją – to dobry sygnał z rynku. Sądzę, że raport stanowi ciekawą pozycję, a jego największym atutem jest fakt, że autorzy bazują na najnowszych dawnych. Wierze, że za jakiś czas powstanie kolejne opracowanie, w którym wpływ pandemii na funkcjonowanie kolei będzie przedstawiony w czasie przeszłym, a przedmiotem analiz ponownie staną się dane o wzrastającej liczbie podróżnych – powiedział Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.

Czy pasażerowie wrócą na kolej?

Sytuacja z pandemią jest skomplikowana i nieprzewidywalna. Znamy progi bezpieczeństwa przy zmianie liczby zachorowań przedstawione przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, ale nie jesteśmy w stanie określić, w którą stronę pójdzie liczba nowych zakażeń – to wszystko zależy od odpowiedzialności społeczeństwa. Tyczy się to również naszej odpowiedzialności w transporcie publicznym, ponieważ dostosowanie się do wprowadzonych zasad, pozwala na niemalże 100% bezpieczną podróż zbiorową komunikacją – więcej w artykule: „Transport zbiorowy strefą wolną od COVID-19

Nastroje pasażerów i ich opinie są w czasach pandemii są złożone – to one w głównej mierze przekładają się na frekwencję w transporcie kolejowym. Dlatego też Klaster „Luxtorpeda 2.0” przeprowadził badanie wśród pasażerów.

Z wszystkich zapytanych osób, około 57% zadeklarowało, że przed wybuchem pandemii korzystało z kolei co najmniej raz w tygodniu, natomiast 22,2% z transportu szynowego korzystało kilka razy w miesiącu.

Podróż koleją przed pandemią. Źródło i opracowanie „Klaster Luxtorpeda 2.0”

Następnie zapytano, czy osoby te będą korzystać z przewozów kolejowych w czasie „drugiej fali” koronawirusa, 8,4% osób znacząco stwierdziła, że nie będzie podróżować, natomiast 40,9% optymistycznie stwierdziło, że z tego środku transportu korzystać będzie co najmniej raz w tygodniu.

Częstotliwość planowanych podróżny na terenie Polski w ciągu najbliższych 12 miesięcy w przypadku wystąpienia „drugiej fali” pandemii. Źródło i opracowanie Klaster „Luxtorpeda 2.0”

Dla porównania, zapytano o to samo w przypadku, gdyby druga fala nie nadeszła:

Częstotliwość planowanych podróżny na terenie Polski w ciągu najbliższych 12 miesięcy w przypadku niewystąpienia „drugiej fali” pandemii. Źródło i opracowanie Klaster „Luxtorpeda 2.0”

Poprawa oferty przewozowej skłoni do powrotu na kolej

Respondenci jasno zadeklarowali, że wzrost zachorowań na koronawirusa nieznacznie wpłynie na ich decyzje o podróży koleją w Polsce. Ankietowani mieli również za zadanie wskazać dodatkowe okoliczności, które skłoniłyby ich do szybszego powrotu do podróżowania koleją na terenie Polski po wygaśnięciu pandemii. W pytaniu istniała możliwość zaznaczenia kilku odpowiedzi. Najwięcej osób wybrało opcję „poprawa oferty przewozowej (zwiększenie liczby połączeń oraz dogodny rozkład jazdy), było to 27,7 odpowiadających. W drugiej kolejności respondenci wybierali odpowiedź „niższe ceny biletów” – 18,4.

Okoliczności przyśpieszające powrót podróżnych do jazdy koleją. Źródło i opracowanie: Klaster „Luxtorpeda 2.0”

Ocena bezpieczeństwa podczas podróży

Poproszono ankietowanych o porównanie bezpieczeństwa podróży koleją oraz innych aktywności w kontekście zagrożenia zarażeniem koronawirusem. 31,2% osób uznało, że wizyta w obiekcie sportowym tj. basen, stadion, czy siłownia jest bardziej bezpieczna niż podróż pociągiem. Natomiast 35,1 proc. wskazało, że zakupy w centrum handlowym są mniej bezpieczna niż jazda pociągiem.

Ponadto poproszono respondentów m.in. o ocenienie poszczególnych elementów podróży w kontekście bezpieczeństwa w trakcie pandemii.

Co piąty pasażer zrezygnował z podróżą koleją przez strach przed zarażeniem.

Wszyscy wiemy ilu pasażerów od początku pandemii odeszło od transportu publicznego. Nie znane jednak były motywy oraz ich procentowe rozłożenie wśród podróżnych. Jako Klaster „Luxtorpeda 2.0” przy współpracy z przewoźnikami, Ministerstwem Infrastruktury, Ministerstwem Aktywów Państwowych, Urzędu Transportu Kolejowego, Instytutu Kolejnictwa oraz fundacji „ProKolej” opracowaliśmy szereg pytań. Odpowiedzi pasażerów pozwoliły nam otrzymać ciekawe wnioski. Moim zdaniem do najważniejszych należy ten, że co piąty pasażer, który zrezygnował z częstych podróży koleją, ale nadal musi się przemieszczać, zrezygnował z niego przez strach przed zarażeniem. Oznacza to, że najczęściej wybrał on indywidulny środek transportu. Porównaliśmy te dane z wykresem wskazującym na główne źródło pozyskiwania przez zbadanych informacji na temat bezpieczeństwa podróży. Co trzeci respondent wskazał jako źródło informacji media ogólnodostępne (TV, Radio, Prasa, portale internetowe), w których jak wiadomo, przez brak rzetelniej wiedzy, czy zapoznania się z badaniami zagranicznymi, transport publiczny jest momentami wręcz demonizowany. Wszystkie badania zagraniczne wskazują, że transport jest jednym z najbezpieczniejszych miejsc publicznych. Związane jest to z minimalnym, a nawet zerowym brakiem interakcji między współpasażerami, częstą wymianą powietrza, zachowaniem środków ostrożności w zauważalnie wyższym stopniu niż innych miejscach publicznych. Do tej pory nikt nie wykonał żadnych badań w Polsce związanych z podróżą w dobie pandemii koronawirusa. Mam nadzieję, że nasz raport przyczyni się do zmiany podejścia do transportu publicznego zarówno w mediach jak i w bezpośrednim odbiorze pasażerów. – Powiedział Mateusz Izydorek vel Zydorek, Dyrektor Biura Klastra „Luxtorpeda 2.0”

Cały raport dostępny na stronie www.klasterluxtorpeda.pl

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności