NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Czesi podpisali umowę na projekt dla budowy nowej linii KDP do granicy z Polską. W 2025 roku planowy start budowy

Czesi podpisali umowę na projekt dla budowy nowej linii KDP do granicy z Polską. W 2025 roku planowy start budowy

Redakcja
Fot. Ceske drahy

Czeski zarządca infrastruktury kolejowej podpisał umowy na wykonanie prac projektowych dla budowy dwóch odcinków linii dużej prędkości, która połączy Prosenice z Ostrawą. Wbicie pierwszej łopaty zaplanowano na 2025 rok.

Správa železnic, czeski odpowiednik PKP PLK pod koniec 2020 roku ogłosił przetarg na przygotowanie dokumentacji pod przyszłą budowę nowej linii KDP (VRT Moravská brána I i II). Teraz zarządca infrastruktury poinformował o podpisaniu umowy z wykonawcami, którzy będą zobowiązany przygotować dokumentację, która w Polsce znana jest pod skrótem STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe). Takie dokumentacje przygotowuje CPK również dla swoich inwestycji w infrastrukturę KDP.

Docelowo VRT Moravská brána ma być częścią trasy RS1: Praga – Brno – Ostrawa – Katowice, gdzie na granicy z Polską ma połączyć się z infrastrukturą KDP planowaną przez Centralny Port Komunikacyjny. Spółka CPK podpisała umowę STEŚ pod przyszłą budowę właśnie tego odcinka – więcej informacji.

Na początku nowej trasy KDP w Prosenicach ma zostać zbudowana podstacja trakcyjna do zapewnienia obsługi pociągów na szlaku. Na stacji Hranice na Moravě ma powstać łącznik linii KDP z obecnie istniejącą infrastrukturą kolei konwencjonalnej. Sama stacja w założeniu ma również przejść modernizację. W przypadku dalszego odcinka, przewidziano połączenie linii KDP z koleją konwencjonalną w kierunku stacji Ostrava-Vítkovice, gdzie ma powstać zaplecze techniczne.

Trasa VRT Moravská brána ma być przystosowana do jazdy z prędkością 320 km/h. Będzie przeznaczono tylko wyłącznie do obsługi połączeń pasażerskich. Część przewozów dalekobieżnych na trasie między Ostrawą, Przerowem Brzecławem a Pragą przeniesiona zostanie właśnie na nową linię KDP. Zaplanowano, że w 2025 roku rozpocznie się budowa nowej trasy KDP, a cztery lata później zaczną po niej kursować pierwsze pociągi.

Dla odcinka VRT Moravská brána I między Prosenice a Hranice przygotowaniem dokumentacji zajmie się konsorcjum firm AFRY CZ, AF-Infrastructure i SAGASTA. Natomiast dla drugiego odcinka między Ostrawą a Hranice prace projektowe przygotuje konsorcjum MORAVIA CONSULT Olomouc, SUDOP BRNO i METROPROJEKT Praha.
Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności