NaKolei.pl WiadomościKolej na świecie Czesi będą ogłaszać otwarte konkursy dla przewoźników na linie dalekobieżne

Czesi będą ogłaszać otwarte konkursy dla przewoźników na linie dalekobieżne

Redakcja
Fot. Ministerstvo Dopravy

Czeskie Ministerstwo Transportu będzie ogłaszać otwarte konkursy, w których wyłonieni mają zostać przewoźnicy kolejowi, którzy obsługiwaliby połączenia dalekobieżne. Dotychczas ogłoszono tylko dwa takie konkursy, które i tak nie zostały formalnie zakończone.

Czeskie Ministerstwo Transportu już od jedenastu lat zamierza organizować otwarte konkursy dla połączeń dalekobieżnych, w ramach których podpisane zostałyby wieloletnie umowy, a oceny ofert odbywałyby się w określonym kryterium. Jak podaje portal Zdopravy.cz Czesi ogłaszali wcześniej już dwa takie konkursy, które i tak nie były rozstrzygane, a ostatecznie przewoźników wybierano z wolnej ręki, praktycznie losowo – bez analizy i porównania do innych ofert przewoźników.

Tutaj chodzi o konkurs dla obsługi linii R27 Ostrawa – Karniów – Ołomuniec, który wygrał RegioJet, ale Minister Transportu Zdeněk Žák odwołał całe postępowanie. W 2015 roku miał miejsce konkurs dla linii R25 Pilzno – Most, który również został odwołany tym razem przez czeski Urząd Antymonopolowy z inicjatywy Kolei Czeskich. Ostatecznie zawarto umowę z wolnej ręki z GW Train Regio, który zaoferował najniższą cenę w przetargu. Od tego czasu Ministerstwo wybiera przewoźników w tzw. „strzelankach”, które przypominają przetargi, ale nie mogą być kwestionowane i nie podlegają Urzędowi Ochrony Konkurencji.

Teraz Ministerstwo Transportu podejmie trzecią próbę ogłoszenia konkursu, z w pełni określoną specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Chodzi o przetarg na piętnastoletni kontrakt dla realizacji przewozów po linii R9 (Praga – Brno).

Liczymy na wprowadzenie nowych pojazdów. Warunki jakości zostaną opublikowane w momencie ogłoszenia konkursu – powiedział rzecznik Ministerstwa Transportu dla portalu Zdopravy.cz.

Obecnie na trasie Praga – Brno spotkać zazwyczaj można starsze wagony, często niezmodernizowane. Jakość przewozów mogłaby się zmienić dopiero od grudnia 2024 roku, bo właśnie w założeniu od tej daty zwycięzca konkursu zacząłby realizować przewozy na trasie. Przewoźnik więc będzie miał sporo czasu na przygotowanie się do wystartowania z przewozami. Tego brakowało w przypadku dwóch wcześniejszych niedokończonych „konkursów”. Warto też zwrócić uwagę, że przy determinacji, przewoźnik mógłby zakontraktować zakup nowych wagonów do obsługi połączenia. Realna jest dostawa kilkunastu, a nawet i kilkudziesięciu wagonów jeszcze przed grudniem 2024 r. 

Dodatkowo na wiosnę ma być ogłoszony kolejny konkurs, tym razem dla linii Ex6 z Pragi do Monachium i Chebu. W tym wypadku trwają rozmowy z bawarskim partnerem BEG.

W planach są konkursy na linie:

  • R26 Praga – Czeskie Budziejowice od grudnia 2022 roku przez okres 5 lat. Na ten moment jeżdżą pociągi Arrivy;

Na okres 10 lat od grudnia 2023 roku:

  • Ex7 Praga- Czeskie Budziejowice – Austria;
  • R11 Brno – Igława – Czeskie Budziejowice;
  • R17 Praga – Tabor – Czeskie Budziejowice;
  • R31 Pilzno – Czeskie Budziejowice;
  • Ex32 Praga – Pardubice – Uście nad Orlicą – (Polska).

Wybrane pociągi linii Ex7 i R17 mogą zostać przedłużone do Czeskiego Krumlowa.  Niektóre pociągi linii R17 i R31 mogą zostać przedłużone do Austrii.

Na okres 15 lat od grudnia 2026 roku

  • Ex6 Praga – Pilzno – Cheb;
  • R16 Praga – Pilzno – Klatovy;

Na okres 15 lat od grudnia 2027 roku

  • R14 Pardubice – Liberec -Uście nad Orlicą;
  • R21 Praga – Turnov – Tanvald;
  • R22 Kolin – Czeska Lipa – Nowy Bor;
  • R24 Praga – Rakovnik;
  • R25 Pilzno – Zatec – Chomutov – Most;
  • R26 Praga –  Przybram – Písek – Czeskie Budziejowice;
  • R27 Ostrawa – Opawa – Karniów – Ołomuniec;
Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności