NaKolei.pl Wiadomości Cyfryzacja rozwiązaniem problemów branży transportu towarowego?

Cyfryzacja rozwiązaniem problemów branży transportu towarowego?

Mateusz Marczewski
Port w Gdyni. Fot. PKP PLK S.A.

Podczas tegorocznej VIII edycji Kongresu Rozwoju Transportu poruszono temat cyfryzacji w branży transportowej. Tematem III. panelu było pytanie: czy cyfryzacja może być rozwiązaniem problemów dla branży transportu towarowego?

Panel III., podczas VIII edycji Kongresu Rozwoju Transportu, dotyczył kwestii cyfryzacji w branży transportu kolejowego. Prowadząca panel Anna Majowicz, Dyrektor Operacyjna Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, zadała pytanie: „Czy cyfryzacja może być rozwiązaniem problemów dla branży transportu towarowego?”.

Decydenci, którzy wzięli udział w dyskusji, to: dr inż. Justyna Świeboda – Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, prof. Mirosław Chaberek – Uniwersytet Morski w Gdyni, Jarosław Kowalski – menedżer w Biurze strategii i planowania w CPK, Bartosz Szczekutek, Dyrektor Zarządzający Hexagon oraz dr Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.

Transformacja cyfrowa w transporcie, czyli nic nowego?

A więc co niesie za sobą transformacja cyfrowa w transporcie? Jak podkreślał Dyrektor Zarządzający Hexagon, transformacja cyfrowa to nic nowego:

Przede wszystkim transformacja cyfrowa jest procesem, który rozpoczął się już bardzo dawno temu. My zajmujemy się transformacją cyfrową od ponad 25 lat. Jest to proces, który jest obecny w każdym obszarze –  stwierdził Bartosz Szczekutek.

Następnie odpowiadając krótko na pytanie:

Oczywiście, że te [cyfryzacyjne] rozwiązania niosą jak najbardziej dużo korzyści. Jest to związane przede wszystkim z optymalizacją, z efektywnością – dodał.

W kolejnej części wypowiedzi Dyrektor Szczekutek pokrótce opisał, czym zajmuje się Hexagon i wymienił największe różnice między transformacją cyfrową kiedyś, a dziś:

Kiedyś jak zaczynaliśmy (…) mówiliśmy, że cyfryzujemy dane; że będziemy mieć dane cyfrowe, które będziemy następnie mogli analizować i wyciągać wnioski; że to wszystko będzie bardzo szybko, to już nie będzie papierowe, analogowe. To były systemy, gdzie rysowaliśmy pojedyncze kreski, przypisywaliśmy jakieś atrybuty. Dzisiaj – są do tego scanningi laserowe, są do tego zdjęcia lotnicze, drony, które uzyskują informacje bezpośrednio w terenie i bardzo szybko je przetwarzają. Kiedyś, żeby obsługiwać całą transofrmację cyfrową, musieliśmy mieć ekspertów i to było kilka-kilkadziesiąt ludzi w Polsce. Dzisiaj mogą to robić, w cudzysłowie, studenci – dokończył Bartosz Szczekutek.

Fot. Klaster „Luxtorpeda 2.0”

Telematyka – stały element branży transportowej

Kolejne pytanie zadano dr inż. Justynie Świebodzie. Prowadząca Anna Majowicz wspomniała o raporcie Mobility 2032, który ukazał, że żadna firma transportowe nie funkcjonuje już bez telematyki. Stąd pytanie „Na jakie funkcjonalności telematyki stawia dzisiaj branża?:

To, na co zwraca branża uwagę, to telematyka – to jest monitorowanie pojazdów. (…) Ale po co jest nam ta telematyka? Po to, żeby patrzeć na wyjątki. Czyli jeżeli transport się opóźnia, bo jest korek, i wiemy, że w danej chwili, w danym momencie, nie dojedziemy już na tę awizację, to jesteśmy w stanie zaplanować to inaczej, przeciwdziałać tym opóźnieniom – tłumaczyła dr inż. Justyna Świeboda.

Fot. Klaster „Luxtorpeda 2.0”

Następnie dr Świeboda podkreśliła, że telematyka cały czas się rozwija:

Telematyka się bardzo rozwija. Mamy telematykę wideo, która pomaga na drogach. Ułatwia kierowcom jazdę. (…) Telematyka pozwala też optymalizować trasy, przez co, jest ta oszczędność paliwa.

Pod koniec przedstawicielka Polskiego Instytutu Transportu Drogowego uwypuklała jak obecnie ważne są oszczędności i ekologia.

Polski Cyfrowy Operator Logistyczny

Następnie dyskusja przeszła na kwestię projektu Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego, którego celem jest usprawnienie i większe bezpieczeństwo procesów branży transportowo-logistycznej. Wśród osób, które podpisały list intencyjny znalazło się PKP S.A.

Stąd padło pytanie do dr Rafała Zgorzelskiego: na jakim etapie jest projekt i jak wygląda udział w projekcie? Jak podkreślał Członek Zarządu PKP S.A., pierwszy etap prac już został zainicjowany w ubiegłym roku:

Grupa PKP już w 2021 zainicjowała pierwszy etap prac, którego finalnym „produktem” ma być budowa logistycznej wieży kontroli. Tutaj tym projektem, który my w tej chwili realizujemy, kompatybilnym w stosunku do PCOL jest budowa platformy Kolejowego Operatora Logistycznego, jako rozwiązania i narzędzia, które powiąże z interfejsami np. spółki w ramach grupy PKP, ale też rzeczywiście pozwoli usprawnić przewozy towarowe, poprzez zarządzanie ruchem czy transportem kombinowanym – tłumaczył Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.

Fot. Klaster „Luxtorpeda 2.0”

Oba projekty nie będą jednak ograniczone tylko do kolei:

Dodam jedną istotną rzecz: widziałem, że PKOL ma być jednym z takich elementów kompatybilnych z PCOLem, ale intencją jest też powiązanie z innymi gałęziami transportu, tego rozwiązania poprzez odpowiednie oczywiście interfejsy. Dla celów np. zabezpieczenia transportu intermodalnego – podkreślał.

Fot. Klaster „Luxtorpeda 2.0”

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności