Infrastruktura KDP Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

CPK ogłosiło przetarg na studium wykonalności linii KDP Warszawa – Łódź. Już wkrótce kolejne

CPK ogłosiło przetarg na studium wykonalności linii KDP Warszawa – Łódź. Już wkrótce kolejne Fot. PKP Intercity

Spółka CPK ogłosiła przetarg na studium wykonalności dla linii dużych prędkości między Warszawą i Łodzią. Po wczorajszym uchwaleniu Programu na lata 2020-2023, CPK rozpoczyna realizacje planowych inwestycji.

Odcinek Warszawa – Łódź, który będzie istotnym fragmentem 9 szprychy, budowanej w ramach komponentu kolejowego CPK, został objęty drugim postępowaniem przetargowym w sprawie wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla linii dużych prędkości CPK.

W ramach dzisiaj ogłoszonego przez CPK przetargu na opracowanie STEŚ, zostanie przygotowana dokumentacja, która umożliwi prowadzenie działań na kolejnych etapach procesu inwestycyjnego, w tym wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. Tryb postępowania to przetarg nieograniczony. Oferty można składać do 22 grudnia 2020 roku.

Co ważne, zwycięzca konkursu będzie miał 10 miesięcy na opracowanie STEŚ dotyczącego trasy Warszawa – CPK – Łódź. Z zaznaczeniem, że prace nie obejmą odcinka w rejonie samego węzła CPK, na który zostanie ogłoszony osobny przetarg. Warto zaznaczyć, że nowa stacja kolejowa, która będzie zintegrowana z Portem Lotniczym “Solidarność”, będzie obsługiwać 52 par pociągów na godzinę.

Nowa trasa KDP Warszawa – Łódź już w 2027 roku?

Warszawa-Łódź to absolutnie kluczowy odcinek, która włączy nowe lotnisko w system kolei dużych prędkości. Spółka CPK zakłada, że ponad 140-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 85 (tzw. szprychy nr 9) łączący Łódź z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 roku. Pociągi pasażerskie mają jeździć tą linią z prędkością do 250 km/h.

Odcinek między Warszawą i Łodzią, stworzy szybkie powiązanie transportowe Warszawy i Łodzi z CPK, bezkonkurencyjne pod względem czasu przejazdu w porównaniu z innymi środkami transportu. W porównaniu z obecnymi czasami przejazdu to będzie gratka dla pasażerów. Zakładamy, że z Warszawy dojedziemy do CPK w 15 minut, a z Łodzi w niespełna pół godziny – tłumaczy Konrad Majszyk, Rzecznik Prasowy Spółki CPK.

Linia kolejowa na tej trasie połączy Warszawę Zachodnią z CPK i Łodzią Fabryczną (prace studialne zakończą się w rejonie peronu przystanku Łódź Niciarniana).  Ten odcinek będzie  kręgosłupem komunikacyjnym planowanego układu kolejowego CPK. To właśnie on pozwoli na włączenie nowego lotniska w siatkę połączeń, czyli tzw. szprych CPK.

Kolejne przetargi już wkrótce

Do stycznia 2021 r. Spółka CPK planuje ogłoszenie przetargów na opracowanie STEŚ dla tras o łącznej długości ponad 560 km z 1 800 km planowanych nowych linii kolejowych, które powstaną w ramach projektu CPK. Kolejne przetargi będą więc ogłaszane w ciągu najbliższych tygodni. Lista odcinków linii kolejowych do objęcia STEŚ, pokrywa się z tymi, na które Spółka CPK podpisywała w roku 2020 kolejne umowy dotyczące inwentaryzacji przyrodniczych:

  1. Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź (bez odcinka w rejonie węzła CPK);
  2. Łódź – Wrocław;
  3. Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica z Czechami
  4. Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica z Czechami;
  5. Łętownia – Rzeszów, był to pierwszy przetarg na opracowanie STEŚ;
  6. Ostrołęka – Łomża;
  7. Trawniki – Krasnystaw – Zamość.
  8. węzła kolejowego CPK (w rejonie Portu Solidarność)

Inwentaryzacje to jeden z elementów analiz prowadzonych w ramach STEŚ. Czas i kalendarz grają tu kluczową rolę. Działamy zgodnie z planem i nie tracimy czasu. Spółka, w tym eksperci z jej części kolejowej, są zdeterminowani, żeby jak najbardziej zaawansować prace przygotowawcze i jak najszybciej przejść do projektowania i realizacji. Chcemy dotrzymać zadeklarowanych, niełatwych harmonogramów – powiedział Konrad Majszyk, Rzecznik Prasowy Spółki CPK.

Oba badania – inwentaryzacje i STEŚ – będą odbywały się jednocześnie. Wszystko po to, aby zaoszczędzić czas i zgodnie z planem rozpocząć prace na niektórych odcinkach jeszcze w 2023 r. Wkomponuje się to w zapowiedź, Prezesa Zarządu CPK:

Pomimo COVID-19 zdecydowaliśmy się przyjąć wyższe tempo prac przygotowawczych niż kiedykolwiek wcześniej w Polsce, aby szybciej i skuteczniej wspierać polską gospodarkę. Dziękujemy za zaufanie – powiedział Mikołaj Wild, Prezes Zarządu CPK.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras  kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Połączą one CPK i Warszawę z większością regionów Polski, zapewniając czas przejazdu do 2,5 godz. Łącznie 179 powiatów zostanie skomunikowanych szybkimi połączeniami kolejowymi, a 24 mln ludzi znajdzie się w bezpośrednim zasięgu nowej sieci kolejowej. Jak zakłada najnowszy harmonogram, wszystkie roboty zostaną zrealizowane w latach 2023-2034.

Więcej na temat kolejowych inwestycji w ramach budowy CPK.