O 1,9 mld zł wzrósł kapitał zakładowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dokapitalizowanie spółki umożliwi realizację bieżących zadań CPK, w tym projektów kolejowych.
Jest to druga transza dokapitalizowania CPK w ostatnich miesiącach. W grudniu ub. roku rząd przekazał na ten cel 3,5 mld zł. Te środki pozwolą na kontynuację kluczowych projektów inwestycyjnych z podprogramów: lotniskowego, kolejowego, nieruchomości i rozwoju otoczenia oraz inwestycji rozwojowych.
CPK jako spółka celowa realizuje ustawowe zadania inwestycyjne, które wymagają nakładów z budżetu państwa. Bez przekazanych środków ich wykonanie nie byłoby możliwe. Tym samym pokazujemy, że program CPK jest realizowany, a kluczowe inwestycje infrastrukturalne jak nowe lotnisko czy szybka kolej powstaną – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury.
Spółka ma harmonogram najbliższych działań na które wyda pieniądze pochodzące z dokapitalizowania.
Niebawem rozstrzygniemy postępowanie na drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Finalizujemy wykup gruntów pod lotnisko, a także rozpoczniemy analogiczne wykupy dla nieruchomości położonych na trasie linii KDP Warszawa – CPK – Łódź. Przygotowujemy się również do ogłoszenia przetargów na realizację prac budowlanych dla lotniska, a to tylko niewielka część realizowanych przez spółkę bieżących prac, które wymagają zapewnienia finasowania – dodaje dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Inwestycje lotniskowe
Przekazane środki finansowe pozwolą spółce m.in. na dostosowanie dokumentacji projektowej dla terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego do nowych prognoz ruchu opracowanych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA). I na kontynuację prac przygotowawczych do budowy portu, m.in. zakup i uruchomienie systemu transportu bagażu oraz zapewnienie zasilania lotniska. Dzięki dokapitalizowaniu możliwe będzie dalsze nabywanie nieruchomości pod lotnisko, strefę cargo i Airport City. A także realizacja infrastruktury drogowej, w tym korytarzy transportowych na czas budowy portu.
Inwestycje kolejowe
Środki z drugiej transzy dokapitalizowania zostaną przeznaczone na zadania związane z realizacją kluczowego projektu CPK, czyli linii „Y”. Ta trasa połączy w standardzie KDP Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź, oraz Wrocław i Poznań. Spółka sfinansuje prace projektowe, pozyskanie uzgodnień, nabycie nieruchomości na potrzeby budowy linii kolejowych na „Y”. Ponadto ruszą prace przygotowawcze na odcinku Warszawa – Łódź oraz budowa podstacji trakcyjnych zapewniających zasilanie 2×25 kV dla KDP. Chodzi m.in. o uzyskanie warunków przyłączenia i zawarcie umów.
Spółka CPK część pieniędzy wyda na roboty budowlane tunelu KDP w Łodzi. Na tej liście jest m.in. finalizacja prac przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a także kontynuacja budowy komór dla tarczy TBM. Komora startowa powstanie na Retkini, a odbiorcza w okolicach dworca Łódź Fabryczna. CPK chce też ruszyć z samym drążeniem łódzkiego tunelu, gdyż przetarg na te prace jest w fazie zaawansowanej analizy ofert.