Strona główna » Wiadomości » Co zrobić w przypadku zgubionego bagażu?

Co zrobić w przypadku zgubionego bagażu?

Redakcja
Fot. PKP PLK (ilustracyjne)

Zostawiłeś bagaż w pociągu? Nie panikuj. Większość przewoźników ma przewidziane odpowiednie procedury. Urząd Transportu Kolejowego przypomina, co zrobić, gdy zgubisz bagaż lub kiedy Twoje walizki zostaną skradzione.

Jeśli Twoja walizka została w pociągu, jak najszybciej skontaktuj się z przewoźnikiem. Większość z nich na stronach internetowych podaje numery telefonów, pod które możemy dzwonić w sprawie zagubionego bagażu. Listę przewoźników znajdziesz na stronie internetowej UTK. Możesz również skorzystać ze standardowej infolinii przewoźnika (numery są podane na każdym plakacie z rozkładem jazdy). Jeżeli pociąg był wyposażony w monitoring, warto od razu poprosić o jego zabezpieczenie – na wypadek, gdyby zguba trafiła w niepowołane ręce. Pamiętaj jednak, że przedsiębiorca będzie mógł udostępnić nagranie jedynie organom ścigania (np. po złożonym zawiadomieniu o podejrzeniu kradzieży).

Zgodnie z prawem, w zależności od tego, gdzie była w wagonie pozostawiona torba czy plecak, za ich utratę odpowiada właściciel albo odpowiedzialność spada na przewoźnika. Jeśli umieścisz bagaż podręczny w zasięgu wzroku, na przykład na półce bagażowej w przedziale czy na sąsiadującym siedzeniu, przewoźnik ponosi odpowiedzialność tylko wtedy, gdy szkoda powstała z jego winy. To Ty powinieneś pilnować swojego bagażu.

Inaczej jest wtedy, gdy podróżny pozostawi rzeczy w wydzielonym miejscu specjalnie przeznaczonym na bagaż. Chodzi m.in. o oznaczone odpowiednim piktogramem półki bagażowe w wagonach bezprzedziałowych. Często są one umieszczone z dala od miejsca do siedzenia lub tyłem do niego. Wtedy przewoźnik ponosi całkowitą odpowiedzialność, niezależnie od tego, czy szkoda powstała z jego winy. Jeśli w trakcie podróży bagaż zaginie, przewoźnik będzie musiał pokryć jego wartość. Możemy jednak liczyć się z potrzebą udokumentowania strat. Taka rozszerzona odpowiedzialność przewoźnika dotyczy również przejazdu w wagonie sypialnym lub kuszetce.

Z odpowiedzialności przewoźnika wyłączone są: utrata pieniędzy, papierów wartościowych i cennych przedmiotów, np. o wartości naukowej lub artystycznej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

 

 

Podobne artykuły