Kolej jest dla ludzi Przewozy pasażerskie

Co szósty pasażer korzystający z linii PKM to student lub uczeń

Co szósty pasażer korzystający z linii PKM to student lub uczeń Fot. PKM

Jak podaje Pomorska Kolej Metropolitalna, co szósty pasażer korzystający z linii to student lub uczeń. Linia cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród osób codziennie podróżujących po regionie.

Bardzo dobre wyniki PKM po trzech latach funkcjonowania. Wśród podróżujących na linii PKM większość z nich to młodzi mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego dojeżdżający na Uniwersytet Gdański lub Politechnika Gdańska. Co szósty pasażer PKM to student lub uczeń. Ciekawostką jest to, że niektórzy studenci wcześniej wynajmujący mieszkania w Gdańsku, po “odkryciu” PKM przenieśli się do Gmina Żukowo lub Kartuzy Stolica Kaszub. Stamtąd, jak podaje PKM, szybko, wygodniej i taniej dojeżdżają pociągiem do uczelni w Trójmieście.

PKM stała się jednym z filarów komunikacyjnych metropolii i całego regionu. Dane UTK za 2017 rok wskazują,że statystyczny mieszkaniec Pomorza w ciągu roku średnio odbywa 24 podróże koleją. To najlepszy wynik w kraju.

W pierwszym pełnym roku funkcjonowania linii PKM (2016) przewiozły one ponad 2 miliony pasażerów, a rok później (2017) pasażerów było już ponad 3 miliony. W pierwszym półroczu 2018 z linii PKM skorzystało już blisko 2 mln osób. Obecnie miesięcznie pociągi na linii PKM przewożą około 350-380 tysięcy pasażerów.

Spore zmiany po grudniu 2016 r.

Jak podaje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, wzrosty w liczbie przewożonych pasażerów można zaobserwować m.in. po grudniu 2016. Wtedy to skierowano większość pociągów z Kościerzyny do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz. Z otwarcia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień, które generują jedne z największych potoków pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM.

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, trójmiejska SKM obsługuje łącznie aż cztery trasy:

  • aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna,
  • trzy regionalne: – Gdańsk Główny – Kartuzy, – Kościerzyna – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, – Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna.

Przed uruchomieniem w 2015 r. linii PKM pociągiem z Kaszub do Trójmiasta można było dojechać tylko kilkoma pociągami dziennie na trasie Kościerzyna – Gdynia.

Obecnie samorządowa spółka PKM SA przygotowuje się do elektryfikacji wybudowanej przez siebie linii oraz budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga. – Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. Od 2023 z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej niż obecnie.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM.