Tabor
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pesa

Co się dzieje z dawnymi halami Fabloku? Tam w dalszym ciągu produkuje się tabor

Co się dzieje z dawnymi halami Fabloku? Tam w dalszym ciągu produkuje się tabor Fot. NaKolei.pl

Fablok w 2021 roku obchodziłby 102. lecie istnienia, jednak niestety Spółka w 2013 roku ogłosiła upadłość. Dzisiaj natomiast na halach produkcyjnych wciąż realizuje się taborowe inwestycje – przez firmę Mag-Train.

W chrzanowskich halach produkowano pierwsze polskie parowozy i lokomotywy spalinowe, to właśnie tutaj powstał historyczny parowóz Tr21, a nawet kultowe Luxtorpedy. Lata świetności Fabloku już dawno za nami, a Spółka w 2013 roku ostatecznie ogłosiła upadłość. Na terenie pierwszej polskiej fabryki, gdzie powstawały pierwsze polskie pojazdy szynowe dzięki takim firmom jak Martech i Mag-Train- Pozbud, Fablok otrzymał drugie życie i powstaje jak feniks z popiołów.

Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl

Lata lecą, Fabloku już nie ma, mury wciąż te same, lecz wyposażenie zupełnie inne. Mag-Train zajmuje się głównie modernizacją taboru. Do swoich przedsięwzięć Spółka odrestaurowała i wyposażyła zakład w nowy wysokiej jakości sprzęt. W ten sposób w historycznych halach Fabloku znalazła się nowoczesna lakiernia, nowa śrutownia, stanowisko do pomiaru układów hamulcowych, stanowisko do badań wózków, ram, a także nowe stanowiska do montażu oraz demontażu wózków. Jednak to nie całe zaplecze zakładu. Za uprzejmością firmy mogliśmy zwiedzić hale produkcyjne Spółki Mag-Train. Firma ta to jeden z nowocześniejszych zakładów w Polsce, gotowy do przyjmowania dużych kontraktów.

Solidne mury Fabloku dostają nowe życie

Jedyną pozostałością po dawnym Fabloku są zasadniczo mury. W hali produkcyjnej wymieniono praktycznie wszystko. Od dachu, przez szyby, aż do nowego osprzętowania. Wymieniono tory, a także zamontowano nowe suwnice. Do manewrów na terenie zakładu tradycyjną lokomotywę manewrową zastąpiono nowczesnym zdalnie sterowanym urządzeniem ekologicznym (elektrycznym) pojazdem manewrowym.

W jednym momencie na halach mogą trwać prace przy dziewiętnastu wagonach – dwanaście na hali produkcyjnej, trzy na śrutowni oraz myjni, natomiast na lakierni – cztery. Zakład nie posiada wąskich gardeł, ciągi technologiczne zapewniają wydawanie pięciu zmodernizowanych wagonów osobowych miesięcznie. Firma posiada około stu dwudziestu pracowników oraz stu dodatkowych, którzy są gotowi na rozpoczęcie realizacji masowych zamówień.

Fot. Mag-Train
Fot. Mag-Train
Fot. Mag-Train
Fot. Mag-Train

Modernizacja wózków

Każdy modernizowany wózek demontowany jest na specjalnej maszynie, która symuluje nacisk wagonu, dzięki czemu dużo szybciej, łatwiej i bezpieczniej można rozpiąć sprężyny. Po modernizacji i naprawie, wózek ląduje na kolejnej maszynie, która symuluje nacisk danego wagonu, dzięki czemu można przeprowadzić niezbędne regulacje i zamontować gotowy wózek do zmodernizowanego wagonu. Skraca to znacząco czas naprawy i wydania wagonu.

Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl

Pozostał historyczny szyld

W halach zmieniło się wiele – z pewnością nie przypominają tych, sprzed wielu lat. Zakład przeszedł gruntowny remont oraz został wyposażony w nowoczesny sprzęt. Mimo wszystko z szacunku do historii pozostał historyczny szyld Fabloku, a nawet pozostałości po jego pracownikach, które mogą mieć nawet blisko 100 lat.

Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl