Innowacyjny, ultraszybki (ultra-high-speed UHS) system transportu magnetycznego zakończył testy demonstracyjne w prowincji Shanxi na północy Chin, co oznacza kolejny postęp w rozwoju pociągu magnetycznego, który może poruszać się z prędkością do 1000 km/h.
Opracowany wspólnie przez China Aerospace Science and Industry Corporation Limited i władze chińskiej prowincji Shanxi system transportu Maglev w niskopróżniowej rurze, zakończył test demonstracyjny dla swojego pełnowymiarowego projektu próbnego. Budowa rozpoczęła się w kwietniu 2022 r. i zakończyła w listopadzie 2023 r.
Konstrukcja systemu transportu UHS Maglev rozpoczęła się w hrabstwie Yanggao w kwietniu 2022 roku. Integruje on technologię lotniczą z naziemną technologią transportu kolejowego, dążąc do osiągnięcia prędkości pociągu 1000 km/h. Technologia ta opiera się na zasadzie lewitacji magnetycznej, gdzie dzięki działaniu silnych pól magnetycznych pociąg unosi się nad torami i porusza z niespotykaną dotąd prędkością.
Test został przeprowadzony w rurociągu o długości 2 km w środowisku o niskiej próżni. Wyniki pokazały, że pociąg osiągnął precyzyjną nawigację, stabilne zawieszenie i bezpieczne zatrzymanie oraz poruszał się zgodnie z wcześniej ustaloną krzywą.
W czasie testów prędkość i wysokość zawieszenia pojazdu były zgodne z ustawionymi wartościami. Wszystkie systemy działały prawidłowo, a tor ruchu pojazdu był ściśle zgodny z zaplanowaną trajektorią. Testy pokazały, że pociąg był w stanie precyzyjnie manewrować na zakrętach, co jest kluczową kwestią w jego codziennym zastosowaniu.
Koncepcję systemu transportowego w rurze niskiego ciśnienia zaproponował w 2013 r. Elon Musk, który nazwał go Hyperloop, ale jego firma skupiająca się na rozwijaniu systemu – Hyperloop One – została zamknięta pod koniec 2023 r.
Trudno przewidzieć, który kraj będzie pierwszym, który uruchomi szybki pociąg na poduszce magnetycznej. Obecnie najbardziej praktyczne wydaje się wprowadzenie takich systemów w Chinach, które mają ogromną populację i solidne podstawy w transporcie kolejowym. W przyszłości system ten mógłby być wykorzystywany do transportu między wielkimi miastami Chin, umożliwiając podróż z Pekinu do Szanghaju w zaledwie półtorej godziny. Warto wspomnieć, że pod koniec 2023 roku długość chińskich linii kolejowych w eksploatacji komercyjnej osiągnęła 159 000 kilometrów, z czego ponad 45 000 km to linie dużych prędkości.