Cargounit w zeszłym tygodniu przekazało nową lokomotywę na nowym rynku. Rumuński przewoźnik wydzierżawił lokomotywę Smartron na trzy lata. Wszystko wskazuje na to, że jest to dopiero początek rozwoju polskiego poolu taborowego w Rumunii, kolejna lokomotywa zostanie dostarczona do rumuńskiego klienta w październiku bieżącego roku.
Cargounit to największa w Polsce oraz jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej firm, która oferuje usługi wynajmu lokomotyw. Firma ma w swojej flocie 185 lokomotyw, które niemal wszystkie są obecnie zatrudnione do pracy u przewoźników.
Polski pool taborowy ma podpisane wieloletnie umowy ze swoimi klientami, z reguły są to umowy na okres 3-5 lat, po tym czasie według Prezesa firmy, 80% klientów kontynuuje współprace z Cargounit. Pozostałe 20% to zazwyczaj sytuacje, gdy przewoźnik traci kontrakt na realizację transportu. Fakt, że miał wydzierżawioną lokomotywę stawia go w korzystnej sytuacji – w przeciwieństwie do sytuacji, gdyby pojazd był kupiony, a zakup sfinansowany kredytem.
Prezes Cargounit, Łukasz Boroń widzi duży potencjał zarówno na rynku polskim, jak i rumuńskim do dalszego rozwoju. Jedyny czynnik, który ten rozwój wyhamowuje to terminy dostaw nowego taboru. Cargounit znajduje się jednak w nieco lepszej sytuacji niż inne podmioty, które chciałyby zamówić obecnie lokomotywę wielosystemową , ponieważ firma w 2021 roku podpisała umowę ramową na zakup do 30 wielosystemowych Vectron z Siemens. Na ten moment firma zamówiła 20 lokomotyw Vectron w ramach umowy dostawy, na 10 kolejnych cały czas istnieje opcja i prawdopodobnie zostanie ona wykorzystana.
Bardzo możliwe, że wykorzystamy całą umowę ramową. To jest tylko kwestia popytu rynkowego na lokomotywy w Polsce i za granicą, oraz dostępu przez Cargounit do finansowania – stwierdził Łukasz Boroń, Prezes Zarządu Cargounit.
Wszystko wskazuje na to, że popyt będzie się utrzymywać. Jak stwierdził Prezes Cargounit, gdyby teraz firma odebrała kolejne lokomotywy, gotowe do przekazania ich klientowi; to w bardzo krótkim okresie czasu byłaby w stanie wynająć na rynku polskim oraz na rynku rumuńskim te lokomotywy..
Cargounit należy do Funduszu Trójmorza. Pomysłodawcą, współzałożycielem i głównym inwestorem Funduszu Trójmorza był Bank Gospodarstwa Krajowego. Piotr Karnkowski z BGK powiedział PAP, że bank szuka inwestycji, na których może zarobić. „I Cargounit jest świetnym przykładem takiej inwestycji” – wskazał. Podkreślił, że BGK zostaje z klientem długo – „takie jest nasze zadanie, to jest część naszej misji, rozwijać kraj i gospodarkę” – zaznaczył.
Dodatkowo, z zapowiedzi Prezesa Boronia, możliwe że firma w przyszłości będzie rozwijać się na kolejnych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, o czym powinniśmy się za jakiś czas przekonać. Prawdopodobnie będzie to związane z odbiorem kolejnych lokomotyw wielosystemowych Vectron od Siemensa.