Koleje litewskie (LTG Group) zmieniają model zarządzania budową magistrali Rail Baltica, aby przyspieszyć realizację inwestycji.
Zadanie to jest koordynowane przez RB Rail AS, spółkę joint venture Litwy, Łotwy i Estonii. Jednak Litwini narzekają, że projekt ma na ich odcinku spore opóźnienie. Dlatego podjęta została decyzja, że za litewski fragment będzie odpowiadała LTG Infra – spółka zależna Grupy LTG. Łotwa i Estonia również mają decentralizować zarząd nad budową Rail Baltica.
W zeszłym roku osiągnięto porozumienie w sprawie zmiany modelu zarządzania jako jednego ze sposobów przyspieszenia prac budowlanych. Dzięki uzgodnieniu autonomicznego zarządzania kontraktami projektowymi, procesy podejmowania decyzji, wdrażania i zarządzania ulegną przyspieszeniu – powiedział Egidijus Lazauskas, dyrektor generalny LTG Group.
Litwini nadal będą współpracować z hiszpańską firmą „IDOM Consulting, Engineering, Architecture, SAU”. Projektuje ona międzynarodową trasę na terenie trzech państw bałtyckich. Na Litwie IDOM odpowiada za projektowanie Rail Baltica m.in. na odcinku od Kowna do Poniewieża (114 km). Ma tu powstać 20 wiaduktów drogowych, 31 wiaduktów i siedem mostów kolejowych.
Prace po przejęciu kontraktu przebiegają sprawnie, ściśle współpracujemy i czujemy determinację projektanta, aby jak najszybciej zakończyć wszystkie działania projektowe i poprawić jakość usług projektowych. Jest to dla nas bardzo ważne, ponieważ w tym roku budowa nabierze tempa i zostanie rozszerzona na odcinek 114 km – podkreślił Vytis Žalimas, dyrektor generalny LTG Infra.
Obecnie na Litwie trwa budowa 46,3 km linii Rail Baltica. Całkowita długość magistrali w państwach bałtyckich wyniesie 870 km. Na Litwie będzie budowanych 392 km linii, na Łotwie 265 km i w Estonii 213 km.