Strona główna » Wiadomości » Tabor » Belgijskie lokomotywy nie pojadą w barwach PKP Intercity. „Oferent nieprawidłowo wniósł wadium”

Belgijskie lokomotywy nie pojadą w barwach PKP Intercity. „Oferent nieprawidłowo wniósł wadium”

Adrian Izydorek
Lokomotywa HLE21-2147, która została sprowadzona w 2022 roku do Polski. Fot. LeoScribens [2019 r.]

Przewoźnik dalekobieżny odrzucił ofertę prywatnego podmiotu na dzierżawę 10 lokomotyw, które zostały sprowadzone z Belgii. Firma po raz drugi składała ofertę, ponownie została ona odrzucona.

Nie jest to żadnym zaskoczeniem. PKP Intercity pierwszy przetarg na dzierżawę 10 elektrycznych lokomotyw ogłosiło w listopadzie 2022 roku. Wtedy to wpłynęła jedna oferta od firmy Seville Rail Rent, która specjalizuje się w dzierżawie wagonów kolejowych, a w połowie 2022 roku sprowadziła z Belgii lokomotywy HLE21. Prywatny podmiot sprowadził co najmniej 12 elektrowozów. W przypadku pierwszego przetargu, PKP Intercity odrzuciło ofertę Seville Rail Rent ponieważ była ona niezgodna z warunkami zamówienia. Co trzeba zaznaczyć, nie minęło wtedy nawet pół roku od kiedy pojazdy trafiły do Polski, nie zdążyły one przejść procesu polonizacji.

Wszystko wskazuje na to, że pojazdy nadal nie są dopuszczone do eksploatacji w Polsce, a jednak w drugim przetargu firma Seville Rail Rent ponownie złożyła swoją ofertę. Seville Rail Rent znając już szacunki PKP Intercity jakie zamawiający planuje przeznaczyć na podpisanie umowy, zdecydowało się podnieść cenę swojej oferty. W taki oto sposób na przestrzeni blisko trzech miesięcy między pierwszym a drugim przetargiem – oferta zdrożała niemal o 3 miliony złotych.

Cały przetarg PKP Intercity był podzielony na 5 części:

  • Część 1 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
  • Część 2 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
  • Część 3 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
  • Część 4 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 125 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania;
  • Część 5 – dzierżawa 2 lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej minimum 125 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania.

Dla każdej z powyższych części firma Seville Rail Rent Krzysztof Oziembłowski zaproponowała dostawę taboru za kwotę 5 012 077,80 zł brutto (w pierwszym przetargu była to oferta 4 413 241 zł brutto) . Mieściła się ona w szacunkach zamawiającego w zakresie części 1-3. W zakresie części 4-5 znacznie je przekraczała.

Przypomnijmy, że PKP Intercity wymagało, aby lokomotywy były przystosowane do prowadzenia pociągów pasażerskich na terenie Polski, zgodnie z posiadanymi przez wykonawcę dokumentami dopuszczającymi lokomotywy do eksploatacji. Jednak finalnie PKP Intercity zdecydowało się odrzucić ofertę ponieważ na starcie nie spełniła ona wymagania zamawiającego, który miał nieprawidłowo wpłacić wadium dla każdej z części zamówienia.

Badanie oferty wykazało, że podlega ona odrzuceniu we wszystkich częściach zamówienia, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp, z uwagi na nieprawidłowe wniesienie wadium na wszystkie pięć części zamówienia – uzasadnia PKP Intercity.

Zgodnie ze SWZ, potencjalny wykonawca powinien wnieść wadium dla poszczególnych części zamówienia w wysokości:

  • 22 180,00 z dla części 1, 2 oraz 3
  • 13 980,00 zł dla części 4 oraz 5

 

Podobne artykuły