Dawniej na kolei Przewozy pasażerskie Tabor

70 lat aglomeracyjnej kolei elektrycznej w Trójmieście

70 lat aglomeracyjnej kolei elektrycznej w Trójmieście Fot. Jacek Grabowski

Dokładnie 70 lat temu, 4 marca 1951 roku po raz pierwszy z Gdańska do Sopotu wyruszył z pasażerami elektryczny zespół trakcyjny EW90.

Linia SKM z Gdańska do Gdyni nie była pierwszym zelektryfikowanym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście. Już 4 marca 1951 roku pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne wyruszyły z Gdańska Głównego do Nowego Portu.  Połączenie na odcinku Gdańsk Główny – Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.) Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90.

EW90-12 wyprodukowana w 1928 roku, obecnie jest eksponatem w Muzeum Kolejnictwa. Fot. Karol2002

Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinku Gdańsk Główny – Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58. Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku. Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze gdańskiej Lechii.