Dziś w Warszawie odbyła się zapowiedziana pikieta zorganizowana przez Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce. Do zebranych pod siedzibą Ministerstwa Infrastruktury o przyczynach jej zwołania oraz problemach z jaką kolej boryka się w chwili obecnej a także o skutkach w przyszłości braku wskazywanych przez ZZM od lat działań mówił Prezydent Leszek Miętek.
Wsparcia udzieliły zrzeszone w ramach Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych związki reprezentujące przemysł i górnictwo z Prezydium OPZZ i szefami Branż na czele.
Złożono na ręce Podsekretarza Stanu Piotra Malepszaka a skierowane do ministra Klimczaka petycje zwierające niezbędne w trybie pilnym kwestie do rozwiązania dla rządu:
- petycję dot. bezpieczeństwa ruchu kolejowego
- petycję dot. równości i konkurencyjności w transporcie
- petycję dot. taboru dla kolei regionalnych
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych wskazał na trzy główne problemy, które ich zdaniem wymagają pilnych działań. Maszyniści apelowali o modernizację systemów zabezpieczeń, skuteczniejsze procedury przeciwdziałania wypadkom i wzmocnienie nadzoru nad bezpieczeństwem. Jak podkreślają organizatorzy, poprawa tych obszarów jest kluczowa dla ochrony życia zarówno pracowników kolei, jak i pasażerów. Związkowcy domagali się również bardziej sprawiedliwego podejścia do opłat oraz regulacji dotyczących emisji CO2, które promowałyby kolej jako ekologiczny środek transportu.
Zdaniem organizatorów protestu, wiele regionów w Polsce zmaga się z przestarzałym taborem kolejowym, który nie spełnia standardów nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu. Związek wzywał do zapewnienia środków z Krajowego Planu Odbudowy na modernizację floty i równego traktowania inwestycji kolejowych i drogowych w ramach wsparcia dla rozwiązań ekologicznych.