PKP Intercity S.A. otworzyło oferty w przetargu na dostawę 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Jest to pierwszy przypadek w historii spółki, kiedy do floty dołączą pojazdy napędzane zarówno energią elektryczną, jak i spalinową. Ofertę złożył jeden wykonawca.
W grudniu 2023 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie przetargowe na dostawę 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Dziś przewoźnik otworzył ofertę złożoną przez 1 wykonawcę tj. Newag S.A. opiewającą na kwotę 3 364 819 857,00 zł brutto Teraz rozpocznie się etap badania i oceny złożonej oferty. Na realizację projektu PKP Intercity przeznaczyło kwotę 3 367 324 506,00 zł brutto.
Nowe zespoły trakcyjne mają zapewnić nie tylko większą dostępność połączeń dla miejscowości, które dotychczas nie były objęte siecią dalekobieżnych pociągów, ale również skrócić czas podróży dzięki ograniczeniu konieczności wymiany taboru.
Komfort i bezpieczeństwo
Nowe pojazdy będą mogły zaoferować miejsca dla co najmniej 178 pasażerów, w tym 154 miejsca w klasie drugiej i 20 w pierwszej. Dodatkowo pojazdy wyposażone zostaną w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów i w minimum 8 stojaków na rowery. Podróżni na pokładzie nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.
Bezpieczeństwo jest gwarantowane przez system ETCS oraz dodatkowe systemy monitoringu i diagnostyki pokładowej. Pojazdy będą również ekologiczne, dzięki silnikom spełniającym najnowsze normy emisji spalin.
Wpływ na podróżowanie
Dzięki temu zamówieniu przewoźnik uzyska szybkie, ekologiczne i nowoczesne pojazdy. Będą one jeździć w relacjach krajowych w kategorii InterCity. Skróceniu ulegnie czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe, ze względu na konieczność zapewnienia dodatkowego czasu na ich wymianę. Bezpieczną eksploatację zespołów trakcyjnych zapewni zastosowany system bezpieczeństwa ETCS. Wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa pojazdów obejmie również systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy system alarmowy. Pojazdy będą posiadały także nadajniki GPS, a także system do pomiaru zużycia paliwa i liczniki energii. Zamontowane zostaną w nich silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.