Infrastruktura Kolej jest dla ludzi Przewozy pasażerskie Tabor

Z niepełnosprawnym pasażerem w podróż

Z niepełnosprawnym pasażerem w podróż

Zarówno instytucje państwowe jak i firmy prywatne od wielu lat dążą do wyrównania szans pomiędzy osobami niepełnosprawnymi a tymi z pełną sprawnością fizyczną. Rządowy program Dostępność Plus sukcesywnie poprawia dopasowanie miejsc publicznych do potrzeb wszystkich osób. Wciąż jednak wiele elementów infrastruktury wymaga poprawek w celu lepszego przystosowania. A czy podróż koleją osoby niepełnosprawnej może przebiegać bez przeszkód? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Na dworcu

Według informacji Ministra Inwestycji i Rozwoju Jerzego Kwiecińskiego w Polsce istnieje prawie 600 dworców o dużym stopniu dostępności. Pozostałe dworce natomiast posiadają pojedyncze elementy dostosowania, a wiele z nich nie jest wyposażonych wcale. W planie na najbliższe lata jest natomiast modernizacja 114 stacji pasażerskich. W ramach przebudowy lub budowy  nowych obiektów, wszystkie z nich zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami według najnowszych standardów. Wiele z nich zostanie dofinansowanych z funduszy Unii Europejskiej.

Dostosowania, stosowane obecnie na dworcach to m. in. windy i platformy podjazdowe dla wózków inwalidzkich, oznaczone wypukłymi punktami i liniami ścieżki dla osób niewidomych, oznaczenia alfabetem Braille’a przy informacjach dla pasażerów oraz przygotowani do udzielenia podstawowej pomocy pracownicy dworców. Na największych polskich dworcach dostępna jest usługa tłumacza języka migowego online, a kasy biletowe wyposażone są w pętle indukcyjne, ułatwiające obsługę osób niedosłyszących.  Również dworcowe toalety dostosowywane są do potrzeb takich osób.

Niestety, na mniejszych stacjach kolejowych, niewyposażonych w odpowiednie udogodnienia czy też na mniejszych przystankach, nieposiadających pracowników obsługi, każdy przejazd osoby niepełnosprawnej powinien być zgłoszony przewoźnikowi telefonicznie minimum 48 godzin przed odjazdem pociągu.

 

W pociągu

Przeglądając rozkład jazdy, coraz częściej możemy natknąć się na znaczek przedstawiający osobę na wózku inwalidzkim. Oznacza on, że pociąg jest dostosowany do przewozu takich osób – w wagonach przedziałowych wydzielony jest specjalny przedział, a w składach bezprzedziałowych – miejsce, do którego można przypiąć wózek. Do tych wagonów wózek wjedzie specjalną platformą. We wszystkich elektrycznych zespołach trakcyjnych, obsługujących połączenia kategorii IC oraz EIP, numery miejsc oznaczone są alfabetem Braille’a. Również przewoźnicy regionalni dostosowują swoje pociągi i na najbardziej obleganych kursach starają się wysyłać tego typu składy. Niskopodłogowe zespoły trakcyjne przyspieszają wsiadanie i wysiadanie osób na wózkach. Każdy z nich posiada również co najmniej jedną przestronną toaletę wyposażoną w odpowiednie uchwyty. Nowością natomiast jest pętla indukcyjna, zastosowana w pociągach Newag Impuls użytkowanych przez Świętokrzyski Oddział Przewozów Regionalnych. Wspomaga ona funkcjonowanie aparatów słuchowych, przez co wszystkie informacje docierają bezpośrednio do uszu osób niedosłyszących. Również konduktorzy i pracownicy pociągów szkoleni są do udzielania odpowiedniej pomocy.

 

Plany na przyszłość

Rządowy program Dostępność+, którego celem jest poprawienie sytuacji osób niepełnosprawnych, jest realizowany również na kolei. We współpracy z zarządcami infrastruktury i obiektów kolejowych realizowane jest, lub planowana jest realizacja wielu działań, mających na celu poprawę dostępności przewozów kolejowych.

Wspomniana wcześniej modernizacja i budowa dworców oraz stacji kolejowych pozwoli niepełnosprawnym pasażerom na korzystanie z udogodnień w jeszcze większej liczbie miejsc. Wiele z nich planowanych jest jako tzw. dworce systemowe – budowane według takiego samego projektu. Pomoże to osobom niewidomym sprawniej poruszać się po tych stacjach – każda z nich będzie miała taki sam układ wnętrza.

PKP Intercity jest w trakcie zakupu 60 wagonów wielofunkcyjnych typu Combo – będą one wyposażone we wszystkie możliwe udogodnienia, zarówno dla osób niewidomych, jak i na wózkach – w przedziałach oraz toaletach pojawią się informacje zapisane językiem Braille’a, a podłogi nie będą miały progów. Również planowane do zamówienia w najbliższym czasie 12 EZT’ów oraz modernizowane pojazdy Pesa Bydgostia będą wyposażone w podobne udogodnienia.

Przewoźnicy regionalni wciąż inwestują w nowy tabor, przystosowany do wszystkich rodzajów niepełnosprawnych.

Planowane jest również stworzenie internetowej mapy dostępności, która w szybki sposób pozwoli sprawdzić poziom dostosowania pociągów i dworców oraz pozwoli na kontakt z drużynami konduktorskimi w celu zgłoszenia potrzeby pomocy.

 

Zwiększaniu dostępności pociągów dla osób niepełnosprawnych poświęcona była konferencja „Kolej w programie Dostępność Plus”, zorganizowana przez Klaster Luxtorpeda 2.0.