Strona główna » Prawo co dnia » Wypadki na kolei – kategorie B35 i B34 mylone przez komisje kolejowe

Wypadki na kolei – kategorie B35 i B34 mylone przez komisje kolejowe

Redakcja

UTK zwraca uwagę na istotność prawidłowego określania i przyporządkowywania zdarzeń do kategorii przez komisje kolejowe. Mowa przedwe wszystkim o kategoriach B34 i B35, które dotyczą potrąceń na torach.

Zdarzenia kolejowe, m.in. potrąceni są badane przez komisje kolejowe. Tu zdarzają się nieprawidłowe określenia kategorii danych wypadków z udziałem człowieka i maszyny. Często przyczyny potrącenia człowieka leżącego na torach przez pociąg nieprawidłowo kwalifikuje się jako kategorię B35 (zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie)). Tu należy, na co uczula prezes UTK, który nadzoruje prace komisji, kwalifikować to jako najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami kolejowymi lub przejściami, czyli kat. B34.

Dzięki prawidłowemu określaniu przyczyn zdarzeń przez komisje będzie możliwy jeszcze wiekszy wzrost bezpieczeństwa na kolei oraz tworzenie statystyk, które służyć będą jako wiarygodne źródło wiedzy dla dalszych działań, m.in. działań zapobiegawczych. Owa klasyfikacja jest stosowana na mocy zapisów rozporządzenia w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym.

Więcej na temat prac komisji oraz działań UTK w ramach nadzoru nad ich pracami znajdują się na stronie Urzędu.

 

Podobne artykuły