Jak zachować się jako kierowca w momencie, gdy znaleźliśmy się na przejeździe między zamkniętymi rogatkami? Cały czas sytuacje udowadniają, że kierowcy nie wiedzą co zrobić w takiej sytuacji – a jeżeli pojazd jest na chodzie – najlepszym rozwiązaniem jest wyłamanie rogatek.
W 2018 roku cała Polska była poruszona tragicznym wypadkiem na przejeździe kolejowo-drogowym, podczas którego zginęła 18-latka w samochodzie egzaminacyjnym na prawo jazdy.
Niemalże po 4 latach od tamtej sytuacji ze wspólnej inicjatywy szkoleniowców, agencji marketingowej, producenta filmów oraz PKP Polskich Linii Kolejowych zrealizowano film pokazujący prawidłowe zachowanie w przypadku awarii pojazdu na przejeździe kolejowo-drogowym. Całe zdarzenie zostało zasymulowane na przykładzie pojazdu nauki jazdy, gdzie instruktor jasno wskazuje, że jeżeli samochód jest nadal na chodzie – należy niezwłocznie staranować rogatkę. W przypadku, gdy samochód nie chce się uruchomić wtedy posługujemy się żółtą naklejką.
W jednym ze scenariuszy udaje się uruchomić samochód i bezpiecznie opuścić przejazd wyłamując drąg rogatki. W kolejnej sytuacji nie udaje się odpalić silnika. Instruktor i kursant opuszczają pojazd, odnajdują żółtą naklejkę i zawiadamiają numer 112 o zdarzeniu. Film ten jest doskonałym uzupełnieniem regularnie przeprowadzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe warsztatów dla instruktorów nauki jazdy i egzaminatorów WORD. Ważne jest aby, wiedza i zaangażowanie instruktorów szkół nauki jazdy istotnie mogła wpływać na poprawę zachowania kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych.
Chcieliśmy zrealizować film, w którym pokażemy przyszłym kierowcom, ale również tym obecnym, jak należy zachować się w sytuacji, która może spotkać każdego z nas. Nie można ryzykować własnego życia kosztem zadrapania na lakierze samochodu. W sytuacji zagrożenia nie należy się bać wyłamać rogatki. Na filmie pokazaliśmy, że nie jest to nic czego powinniśmy się obawiać – Mówi Krzysztof Warzycha, Instruktor i właściciel OSK MAXeL w Bytomiu.
Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany żółtą naklejką. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.
Jeśli samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami w wyniku usterki pojazdu, kiedy już doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.
W sytuacji zagrożenia skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie. Tylko w 2021 roku w 150 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 417 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.