Dawniej na kolei Kolej jest dla ludzi Tabor Wiadomości

Wyjątkowy wagon pocztowy w Stacji Muzeum. Zwiedzanie możliwe do 7 października

Wyjątkowy wagon pocztowy w Stacji Muzeum. Zwiedzanie możliwe do 7 października fot. Stacja Muzeum

Stacja Muzeum od maja udostępnia dla zwiedzających wagon pocztowy, a dokładniej  dwuosiowy wagon bagażowo-pocztowy, budowy niemieckiej (pruskiej). Wyjątkowe wnętrze można odwiedzić do października br.

Od maja do października br. można zwiedzać historyczny wagon pocztowy na terenie Stacji Muzeum. Wagon został wyprodukowany w 1908 roku przez Beuchelt & Co., Grünberg i/Schl. (Niemcy). Posiadał oznaczenie serii (niem.): PwPosti a oznaczenia serii PKP w latach 1945-68: Fg, od 1968: DP.

Po II Wojnie Światowej Polskie Koleje Państwowe przejęły na terenie Ziem Odzyskanych, szczególnie na terenie Dolnego Śląska i Pomorza Zachodniego, szereg lokalnych linii kolejowych, które do roku 1945 nie były własnością kolei DRB, lecz eksploatowane były przez  spółki prywatne lub samorządy. Również tabor tych prywatnych kolei dojazdowych został w dużej części przejęty przez PKP. Owy wagon pocztowy został wybudowany dla jednej z prywatnych kolei dojazdowych z terenu Dolnego Śląska.

Specyfikacja wagonu

Wagon osiągał prędkość maksymalną 80 km/h, jego masa wynosi 14900 kg, granica obciążenia to 6 ton. Wagon posiadał pierwotnie ogrzewanie gazowe, później elektryczne. Jego długość wraz ze zderzakami to 10000 mm, rozstaw osi 5 000 mm, ogrzewany parowo (ogrzewanie niskoprężne). Posiada hamulec Knorr i ręczny.

Budowa i wnętrze

Ostoja wagonu jest konstrukcji stalowej nitowanej. Posiada drewniane nadwozie i zewnętrzne, blaszane obicie. Część bagażowa i przedział pocztowy były przedzielone ścianą. Wstęp do przedziału mieli tylko pracownicy poczty. W części bagażowej znajdował przedział magazynowy z drzwiami ładunkowymi oraz przedział kierownika pociągu, dostępny z otwartego pomostu. W przedziale magazynowym wydzielony był niewielki przedział ustępowy, dostępny zarówno z części pocztowej, jak i bagażowej. Zlikwidowane zostało istniejące dawniej pomieszczenie do przewozu psów.

PKP przejęło wagon na terenie ówczesnej DOKP Wrocław. Funkcjonował w ruchu lokalnym do 1976 roku. Kolejno uzytkowany był przez Zespół Filmowy „Pryzmat” i był wykorzystywany przy kręceniu m.in. zdjęć do serialu telewizyjnego „Lalka”. Muzeum Kolejnictwa w Warszawie otrzymało wagon w 1979 roku. Po naprawie w ZNTK Pruszków w roku 1985 był używany w pociągach specjalnych.

Wnętrza wagonu można zwiedzać w następujących dniach:

  • 01.07.2018 r.
  • 05.08.2018 r.
  • 02.09.2018 r.
  • 07.10.2018 r.