Centralny Port Komunikacyjny i PKP Polskie Linie Kolejowe będą współpracować przy realizacji inwestycji kolejowych na Śląsku. Koniec więc z chaosem planistycznym i tworzeniem konkurencyjnych projektów.
Obie spółki od 2022 roku przygotowują niezależnie od sobie projekty kolejowe. Teraz PKP PLK i CPK ogłosiły, że „porządkują plany inwestycyjne w zakresie rozbudowy krajowej infrastruktury kolejowej na Śląsku”. Obie strony chcą przyspieszyć inwestycję. W tym celu nastąpił podział odpowiedzialności za inwestycje od Katowic do granicy z Czechami. Północna część pozostaje w gestii PKP PLK, a południowa – CPK. Punkt przecięcia obu inwestycji to stacja Mikołów.
Spółka PKP PLK odpowiedzialna za północną cześć połączenia Katowice – granica państwa, porozumiała się ze spółką CPK, która będzie budować zupełnie nową infrastrukturę w nowym śladzie, czyli południowy odcinek tej linii – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Podział zadań spowoduje, że szybciej osiągniemy cele wynikające z inwestycji kolejowych.
Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w kierunku Mikołowa, a dalej w kierunku sprawnego połączenia miast nie mających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – wyjaśnił Piotr Malepszak.
Dzięki współpracy CPK oraz PLK mamy rewizję założeń inwestycyjnych oraz uzgodnienia w zakresie dalszej realizacji rozbudowy sieci kolejowej. Ma ona bazować na wynikach prognoz ruchu oraz analizach regionalnych uwarunkowań przestrzennych.
W efekcie wspólnych działań oraz podjętych decyzji kończymy wieloletni spór i wprowadzamy racjonalne rozwiązanie infrastrukturalne, które przyniesie mieszkańcom województwa śląskiego szybkie, komfortowe i nowoczesne połączenia kolejowe, przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko i społeczności lokalne – stwierdził Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
Pociągi dojadą do Jastrzębia i Żor
CPK kontynuuje realizację linii Kolei Dużych Prędkości na południe od Mikołowa. Zapewniając nowoczesne połączenia m.in. dla Rybnika, Żor, Wodzisławia Śląskiego oraz Jastrzębia-Zdroju. W tym ostatnim, a także w Żorach powstaną również nowoczesne centra przesiadkowe. Zaś w mniejszych miejscowościach (np. Świerklany, Godów, Mszana) CPK zbuduje przystanki kolejowe.
Realizacja inwestycji pozwoli znacząco skrócić czasy przejazdu na trasach Katowice-Mikołów z 20 do 10 minut. Natomiast przejazd z Katowic do Rybnika potrwa 24 minuty, a nie 45 jak dotychczas. W przypadku połączenia Katowice-Wodzisław Śląski podróż skróci się z 60 min aż do 38 min. Skorzystają mieszkańcy Jastrzębia Zdroju, a także Żor. Teraz przejazd samochodem z Jastrzębia do Katowic zajmuje 60 minut, a pociągiem dojedziemy w 35 minut. Natomiast z Żor do Katowic jedziemy autem 90 minut, zaś pociągowi zajmie to tylko 20 minut.
Dzięki wspólnym inwestycjom CPK oraz PKP PLK mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają dwie stacje kolejowe i połączenia m.in. z Wodzisławem Śląskim, Rybnikiem, Żorami, Mikołowem, Katowicami oraz dalszymi miejscowościami na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Mieszkańcy Żor zyskają możliwość szybkiej podróży do takich ośrodków jak Jastrzębie-Zdrój, Mikołów, Katowice, a także dalszych miejscowości na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Krakowa.
W ujęciu międzyregionalnym mieszkańcy wszystkich wymienionych miejscowości otrzymają możliwość znacznie szybszego dojazdu m.in. do Warszawy.
Były konsultacje
Przygotowując inwestycje w województwie śląskim, na etapie prac studialnych CPK przeprowadziło szereg spotkań konsultacyjno–informacyjnych z udziałem mieszkańców i władz lokalnych. Spółka utrzymuje stały kontakt z mieszkańcami, właścicielami nieruchomości oraz władzami samorządowymi.
Dziś styl dyskusji o inwestycjach kolejowych na Śląsku jest zupełnie inny niż wcześniej. Dlatego emocji jest mniej, a więcej rzeczowej rozmowy i dialogu. Dobrze, że wybrzmiewa głos ministerstwa, ale ważne jest też to, że wsłuchujemy się w głosy mieszkańców. Rozwój systemu kolejowego na Śląsku jest kluczowy dla procesu transformacji i rozwoju gospodarczego regionu – mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Proces projektowy zakłada ograniczenie liczby przejmowanych nieruchomości. Planowane jest uruchomienie Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN) dla tej inwestycji, który przewiduje korzystne warunki zbywania nieruchomości na rzecz inwestora.
Wszystkie obecnie realizowane procedury środowiskowe będą kontynuowane, co pozwoli uniknąć opóźnień i zapewni kontynuację inwestycji na stabilnych podstawach.
Nowa linia Katowice – granica państwa – Ostrawa jest istotnym elementem europejskiej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i ma kluczowe znaczenie dla rozwoju węzła kolejowego Katowic oraz całego województwa śląskiego. Nowa linia kolejowa nie tylko znacząco skróci czasy przejazdu pomiędzy miastami regionu, ale także umożliwi szybkie połączenia międzynarodowe z Pragą, Wiedniem, Bratysławą czy Budapesztem.