Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało o finansowaniu PKP LHS z Europejskiego banku Inwestycyjnego (EBI). Wsparcie otrzymała również Grupa Azoty.
Dziś (25 stycznia) w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju podpisano umowę w sprawie dofinansowania inwestycji Spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Mowa o finansowaniu z EBI. Podpisano również umowę o wsparciu środkami unijnymi dla Grupy Azoty.
Jak powiedział Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju, polskie Spółki są gotowe na finansowanie zwrotne korzystając ze środków unijnych. Finansowanie z EBI pozwoli na jeszcze lepsze i płynniejsze realizowanie inwestycji na południu Polski. Mowa o wsparciu finansowym w wysokości 121 mln zł dla realizacji projektu wartego ok. 300 mln zł. Pomoc z EBI pozwoli nie tylko na rozwój gospodarczy kraju, ale i na, jak dodał minister Kwieciński, budowę Nowego Jedwabnego Szlaku.
Inwestycja pozwoli na sprawniejszy i bezpieczniejszy transport na linii nr 65. Jest to najdłuższa w Polsce linia szerokotorowa do transportu towarowego. W ramach dofinansowanych prac PKP LHS:
- za 59 mln zł przebuduje układ torowy na stacji Zamość Bortatycze, rozbuduje stację Hrubieszów, zbuduje nową mijankę Zamość Majdan,
- za ok. 184 mln zł zbuduje kabel światłowodowy, zainstaluje sygnalizację przejazdową oraz rozbuduje komputerowy system sterowania.
- zakupi maszyny do prac torowych na linii o rozstawie 1520 mm.
Spółka ma zakończyć te prace w 2020 roku. Jak dodał Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS do 2025 roku Spółka zamierza zrealizować plan inwestycyjny za ponad 800 mln zł.
Europejski Bank Inwestycyjny wesprze również Grupę Azoty w finansowaniu istotnych projektów inwestycyjnych oraz obszaru badań i rozwoju. Więcej szczegółów na stronie Ministerstwa.