NaKolei.pl WiadomościTabor Wodorowy zespół trakcyjny Pesy ma powstać do 2025 roku. Co o nim wiemy? [WIZUALIZACJE]

Wodorowy zespół trakcyjny Pesy ma powstać do 2025 roku. Co o nim wiemy? [WIZUALIZACJE]

Adrian Izydorek

Pesa Bydgoszcz zaprezentowała swoją strategię PESA 2025+. Dzięki temu dowiedzieliśmy się o bardzo ambitnych planach producenta taboru, wśród których jedno z ważniejszych miejsc zajęły jednostki wodorowe.

PESA Bydgoszcz wypracowała swoją strategię na najbliższe lata. Padły ambitne zapowiedzi, w tym m.in. produkcja nowych pojazdów z platformy REGIO160, gdzie pojazdy w zależności od przeznaczenia mają rozpędzać się do 160, 200 i 250 km/h. Wszystko na podobnej, zunifikowanej platformie, a sama produkcja ma wyglądać, tak jakby pojazd był składany z klocków – w zależności czy ma to być piętrowy push-pull, czy jednak klasyczny EZT, ale dostosowany do jazdy nawet z prędkością 300 km/h.

Będą to moduły, które jak klocki Lego do różnych konfiguracji będziemy dopasowywali – porównał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz.

Warto wspomnieć, że Pesa uważa, że pierwszy człon w składach piętrowy powinien być jednopokładowy, m.in. z uwagi na ułatwienie transportu roweru, wózków itd.

Przeznaczenie miejsca w pojeździe również się zmienia. Jest potrzeba przewożenia rowerów. Dosyć trudne jest piąć się z tym rowerem na drugie piętro, nawet niższy poziom jest trochę opuszczony i ciężko jest się tam dostać. Jest zamysł, żeby mieć jeden człon jednopoziomowy. My to rozważamy – zapowiedział Prezes Zdziarski.

Największą „perełką”, o której coraz częściej się mówi są pociągi wodorowe, które Pesa chce produkować. Bydgoski producent po raz pierwszy przedstawił wizualizacje wodorowego zespołu trakcyjnego. Przypomnijmy, że Pesa już we wrześniu ma zaprezentować gotową lokomotywę wodorową podczas targów Trako. Jak sama Pesa mówi – dzisiaj lokomotywa wodorowa, za 4 lata dostawy wodorowych pojazdów pasażerskich.

Staramy się zaproponować rozwiązania lepsze, bardziej sprawdzone. Również indywidualizm zostanie zachowany, ale platforma wyjściowa jest jedna [REGIO160] – mówił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz.

Platforma REGIO160

A więc co wiemy o samej platformie REGIO160? Ma to być standaryzacja już na poziomie platformy, na podstawie której mają powstawać przyszłe pojazdy Pesy. Wyposażenie pojazdu ma być modułowe, co trzeba zaznaczyć – wielu producentów uważa, że będzie to przyszłość w produkcji taboru kolejowego (będzie to również znaczne ułatwienie w przyszłej modernizacji jednostek).

Dla układu regionalnego (aglomeracyjnego) powstały dwie koncepcje rozkładu miejsc siedzących.

Składy trójczłonowe:

I koncepcja: 174 miejsc siedzących, II Koncepcja: 165 miejsc siedzących

Składy czteroczłonowe:

I koncepcja: 211 miejsc siedzących, II koncepcja: 235 miejsc siedzących.

Spalinowe jednostki „Hydrogen ready”

Pesa Bydgoszcz ma już wstępne projekty dla budowy nowych jednostek spalinowych, które będą w przyszłości mogły przejść modernizację skupiające się na demontażu silników diesla. Takie jednostki na dieslu mają mieć zasięg 1000 km, natomiast w przypadku wymiany na ogniwa wodorowe będzie to 600 km. Zbiorniki zarówno na diesel, jak i później na wodór znajdą się na dachu. Ma to być zespół trakcyjny przeznaczony do ruchu aglomeracyjnego z 146 miejscami siedzącymi oraz 8 uchylnymi (w wersji dwuczłonowej). Wózki napędowe będą miały przekładnię oraz silnik elektryczny zabudowany na wózku napędowym. Wózki toczone będą osobne, natomiast wspólne dla całej platformy. Prędkość eksploatacyjna dla diesla to 140 km/h, dla wodoru 120 km/h. Na pokładzie ma znaleźć się jedna toaleta oraz dwa miejsca dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Długość pojazdu to około 52 080 mm. Przyśpieszenie składu na korzyść wodoru – 0,6 m/s dla diesla, 0,8 m/s dla wodoru.

Pracujemy bardzo silnie nad tym żeby diesel mógł być hydrogen ready. Czyli gotowy na wodór. Czyli przetransferowany napęd na wodorowy. Na dzisiaj zapewniamy miejsce i myślimy o zbiornikach wodorowych, które są zupełnie inne niż paliwowe – powiedział Prezes Pesy.

Hydrogen ready. Mat. Pesa Bydgoszcz

elektryczny(wodorowy) zespół trakcyjny

Kluczowym produktem Pesy ma być H02.2, czyli hybryda elektryczno-wodorowa. Tam gdzie jest sieć trakcyjna, tam jednostka ma pojechać z prędkością 160 km/h, natomiast tam gdzie jej nie ma – tam wykorzystane zostaną ogniwa wodorowe (120 km/h). W tym przypadku pojazd również będzie pochodził z rodziny REGIO160, a więc będzie to taki sam układ miejsc, praktycznie takie same podwozie i nadwozie. Planowany układ osi: Bo’2’+2’Bo’. W tym wypadku zarówno dla jazdy „pod drutem” i jazdy na ogniwie wodorowym przyśpieszenie ma być takie samo: 0,8 m/s. Według strategii Pesy, takie rozwiązania technologiczne mają już być w ruchu na torach w 2025 roku.

Wodorowo-elektryczny zespół trakcyjny. Mat. Pesa Bydgoszcz

 

Wnętrze platformy 160. Mat. Pesa Bydgoszcz

Wnętrze platformy 160. Mat. Pesa Bydgoszcz

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności