Pasażerowie już korzystają z nowego dworca Wieliczka Park. W zasadzie jest to stary budynek, który został poddany przez PKP gruntownej modernizacji i przebudowie. W otwarciu obiektu uczestniczył minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Całość prac dworca Wieliczka Park kosztowała ponad 7 mln zł. W budynku wymieniono wszystkie instalacje wewnętrzne, wykonano nową elewację i dach, przy zachowaniu jego historycznej, drewnianej konstrukcji. Z uwagi na odkryte podczas prac zabytkowe, pochodzące z początku XX wieku sufity, konieczne było wykonanie projektu zamiennego, aby odtworzyć pierwotny układ ścian i zachować sztukaterię sufitu oraz polichromię. Poza tym, odnowione zostały najlepiej zachowane przykłady ponad stuletniej stolarki okiennej, zaś w części ogólnodostępnej dworca pozostała też historyczna posadzka i piece kaflowe. Ponadto odrestaurowano drewniane elementy na dworcu, m.in.: boazerie oraz zabudowy drewnianej szatni, ścian działowych i przedsionka. Dworzec został dostosowany w pełni do potrzeb osób niepełnosprawnych.
– Dworzec w Wieliczce jest dobrym przykładem kompleksowej modernizacji obiektu kolejowego. Odzyskał historyczny kształt, a jednocześnie jest nowoczesny i funkcjonalny. Zadbano też o usunięcie barier architektonicznych. Jestem przekonany, że obiekt będzie doskonale służył także lokalnej społeczności jako placówka kulturalna – stwierdził minister Andrzej Adamczyk.
– Przy ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków udało się nam zachować wyjątkowy charakter obiektu. Nasze działania zostały docenione przez komisję odbioru prac konserwatorskich. Uznano, że końcowy efekt prac na dworcu Wieliczka Park może stanowić wzór do innych tego typu działań na zabytkowych dworcach kolejowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wieliczka Park to również kolejny przykład owocnej współpracy PKP S.A. z lokalnymi władzami. Duża część powierzchni dworca zostanie zagospodarowana przez miasto, które planuje uruchomienie filii Szkoły Muzycznej – dodał Mirosław Pawłowski, Prezes PKP S.A.
Ponadto prace objęły przestrzeń wokół dworca: powstały parkingi i stojaki rowerowe, a także odtworzono ogród kolejowy nawiązujący do tego, który istniał przy dworcu Wieliczka Park do połowy XX wieku. Zachowano także zabytkowe elementy zagospodarowania stacji kolejowej: układ torów, kozioł oporowy i skrajnik.