W kontekście transportu kolejowego w Europie, ostatnie zmiany, które będą wprowadzone przez włoskie i francuskie koleje państwowe wywołały szereg dyskusji. Od 1 marca 2024 roku, Trenitalia, główny operator kolejowy we Włoszech, oraz SNCF, francuski narodowy przewoźnik kolejowy, zaostrzają zasady dotyczące bagażu na pokładach swoich pociągów.
Zmiany w Trenitalii
Włoska firma Trenitalia wprowadziła nowe przepisy dotyczące przewozu bagażu w pociągach typu Frecce.
Od 1 marca każdy pasażer ma prawo zabrać na pokład maksymalnie dwie sztuki bagażu, z wyraźnie określonymi limitami wymiarów.
Nowe przepisy przewidziano także dla bagażu „specjalnego”, czyli dla osób podróżujących z nartami, wózkami dziecięcymi, wózkami dziecięcymi i instrumentami muzycznymi. Można je przewozić oprócz dwóch dozwolonych sztuk bagażu, ale tylko pod warunkiem, że całkowite wymiary nie przekraczają 200 centymetrów (długość plus szerokość plus głębokość). To samo dotyczy rowerów (wszelkiego rodzaju, pod warunkiem, że są zdemontowane i/lub składane) oraz hulajnóg elektrycznych: aby wsiąść do pociągu, pojazdy te należy umieścić w torbie o wymiarach nie większych niż 80 x 110 x 45 centymetrów – czytamy we włoskim portalu reggiotoday.it
Zależnie od klasy wagonu, dopuszczalne wymiary bagażu różnią się, co ma na celu usprawnienie zarządzania przestrzenią i poprawę komfortu podróżnych.
Francuskie SNCF podąża podobnym szlakiem
Podobne regulacje wprowadza również SNCF (Société nationale des chemins de fer français) francuski operator kolejowy, który mniej więcej w tym samym czasie, ale etapowo, ograniczy liczbę bagażu dozwolonego na pokładzie niektórych swoich pociągów.
Wzorując się na instrukcjach linii lotniczych, SNCF zaostrza swoją politykę dotyczącą bagażu pasażerów w swoich pociągach. W środę 21 lutego przedsiębiorstwo transportu kolejowego dyskretnie opublikowało na swojej stronie wiadomość, w której oświadczyło, że zasady obowiązujące na pokładach pociągów TGV w Oui i Intercités będą ewoluowały od 15 lutego 2024 r. Okres adaptacyjny” musi trwać do 15 września 2024 r. – czytamy we francuskim liberation.fr
Teraz pasażerowie pociągów mogą zabrać na osobę maksymalnie dwie sztuki bagażu oznakowanego o maksymalnych wymiarach 70 x 90 x 50 cm (walizka, duży plecak, torba turystyczna, torba sportowa) oraz jedną sztukę bagażu ręcznie oznakowaną o maksymalnych wymiarach o wymiarach 40 x 30 x 15 cm
Choć szczegóły francuskich przepisów nie zostały szczegółowo omówione, zaznacza się, że kierunek zmian jest zbieżny z włoskimi regulacjami, co wskazuje na europejski trend w harmonizacji zasad dotyczących bagażu w transporcie kolejowym.
Konsekwencje dla podróżnych
Nowe zasady niosą za sobą konsekwencje dla podróżnych, którzy nie dostosują się do nich.
W przypadku Trenitalii, za naruszenie limitów bagażowych przewidziano karę w wysokości 50 euro oraz konieczność wyładowania nadmiernego bagażu na pierwszej stacji.
Dodatkowo, każdy bagaż musi być wyraźnie oznaczony etykietą z danymi kontaktowymi właściciela.
Podsumowanie
Wprowadzenie nowych regulacji dotyczących bagażu przez Trenitalię i SNCF podkreśla dążenie operatorów kolejowych do usprawnienia obsługi pasażerów i dostosowania do standardów znanych z transportu lotniczego.
Choć dla niektórych podróżnych może to oznaczać trudność dostosowania się do nowych zasad, kroki te mają na celu poprawę ogólnej jakości podróży kolejowej.