14 listopada br. z Frankfurtu wyruszył w trasę pierwszy pociąg napędzany wodorem. Od grudnia w Hesji będzie jeździła największa flota wodorowa na świecie, składająca się z 27 bezemisyjnych pociągów, które będą obsługiwać podmiejskie połączenia.
Największa flota wodorowa na świecie ma być napędzana przez spółkę zależną DB Start i serwisowana w zakładzie DB Regio we Frankfurcie Griesheim. 14 listopada Rhein-Main-Verkehrsbund (RMV) wraz z federalnym ministrem transportu Volkerem Wissingiem i członkiem zarządu DB ds. transportu regionalnego Evelyn Palla zaprezentował pierwszy z floty 27 pojazdów.
Polegamy na wodorze jako technologii przyszłości. A przyszłość Taunusa jest tuż za rogiem – powiedziała Evelyn Palla, członkek zarządu DB ds. transportu regionalnego
Pierwsze bezemisyjne pociągi będą kursować w sieci Taunus od grudnia. Pozostałe usługi pasażerskie mają zostać uruchomione do końca czerwca 2023 r. W sumie będą one używane na czterech trasach, w tym RB11 między Frankfurt-Höchst – Bad Soden, RB12 (Frankfurt – Königstein), RB15 (Frankfurt – Brandoberndorf) i RB16 (Bad Homburg – Friedberg).
Wodór jest częścią rozwiązania, szczególnie w przypadku ciężkich pojazdów użytkowych, statków, a nawet w operacjach kolejowych, ponieważ dzięki technologii H2 możemy również w przyszłości być neutralni dla klimatu i cicho w tych częściach sieci gdzie elektryfikacja byłaby zbyt kosztowna, prawdziwy przełom – powiedział Volker Wissing, Minister transportu i infrastruktury cyfrowej Niemiec
Przypomnijmy, że cały projekt będzie miał wysoką cenę bo aż 500 milionów euro, która ma być rozłożona na 25 lat. Obejmuje to zakup pojazdów, konserwację i eksploatację, którą zajmie się producent – Alstom.
Ochrona klimatu w DB
Deutsche Bahn chce być neutralny dla klimatu do 2040 roku. Kluczową dźwignią na drodze do neutralności klimatycznej jest pożegnanie z olejem napędowym. Wodór ma ogromne znaczenie jako technologia przyszłości dla przyjaznego dla klimatu transportu publicznego.
Coradia iLint produkcja Alstom
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, które generuje energię elektryczną do napędu. Ten całkowicie bezemisyjny pociąg jest cichy i emituje jedynie parę wodną i kondensat. Coradia iLint charakteryzuje się kilkoma innowacjami: czystą konwersją energii, elastycznym magazynowaniem energii w akumulatorach oraz inteligentnym zarządzaniem siłą napędową i dostępną energią. Opracowany specjalnie do użytku na liniach niezelektryfikowanych, umożliwia czystą, zrównoważoną eksploatację pociągu przy zachowaniu wysokiej wydajności. W sieci evb pociąg porusza się z prędkością od 80 do 120, a maksymalna prędkość wynosi 140 kilometrów na godzinę.
Alstom ma obecnie cztery kontrakty na pociągi regionalne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Dwa z nich dotyczą Niemiec: pierwszy na 14 pociągów Coradia iLint w regionie Dolnej Saksonii, a drugi na 27 pociągów Coradia iLint w obszarze metropolitalnym Frankfurtu. Trzeci kontrakt dotyczy Włoch, gdzie firma buduje 6 pociągów Coradia Stream na wodór w regionie Lombardii – z opcją na 8 kolejnych, natomiast czwarty dotyczy Francji i obejmuje 12 pociągów Coradia Polyvalent na wodór, które będą kursować w czterech różnych regionach Francji.