Jak będzie wyglądać węzeł przesiadkowy Warszawa Zachodnia? Jakie tereny obejmie planowana trasa tramwajowa do dworca? Jest wizualizacja. Zarówno PKP PLK jak i Tramwaje Warszawskie przedstawiły plan działań w ramach współpracy.
Jak zapowiedziano dziś podczas podpisania porozumienia między PKP PLK i Tramwajami Warszawskimi, pod stacją Warszawa Zachodnia powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce. Budowa węzła przesiadkowego będzie dużym ułatwieniem w codziennym poruszaniu się po aglomeracji. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa.
Jak będzie przebiegała trasa tramwajowa?
Jak zapowiada spółka Tramwaje Warszawskie, trasa tramwajowa do dworca Warszawa Zachodnia pobiegnie od ul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. W okolicach Parku Zachodniego tramwaje wjadą do tunelu, którym dotrą do podziemnego przystanku Dworzec Zachodni, który zostanie zbudowany na głębokości niemal 15 metrów poniżej poziomu torów kolejowych.
Przystanki tramwajowe i perony kolejowe będą połączone ruchomymi schodami i windami. Przesiadki na trasie tramwaj-autobus będą odbywały się pod powierzchnią. Docelowo z przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowo powstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Łączna długość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie 2120 metrów. Będzie to najdłuższy tunel tramwajowy w Polsce. Łączna długość tras łączących Warszawą Zachodnią z Wilanowem będzie wynosiła ponad 12 km z 49 peronami. Prace przy budowie trasy tramwajowej będą miały dofinansowanie unijne w wysokości 170 mln zł. Całkowity koszt tej inwestycji to 293 mln zł.
W ramach inwestycji planowany jest też zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów na Annopolu. Cała inwestycja tramwajowa musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.
Projekt przebudowy stacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych za ponad 11 mln zł wykonuje firmaTorprojekt Sp. zo.o. Planowany termin zakończenia practo pierwsza poł.2019 r. W II poł.2019 r. przewiduje sięrozpoczęcie robót budowlanych. Zakończenie inwestycji założono w IIpołowie 2022 r.
Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia będzie dofinansowana w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” realizowanego z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tak wygląda wizualizacja węzła przedstawiona przez PKP PLK:
A tak wygląda to ze strony Tramwajów Warszawskich:
Zdjęcie z podpisania porozumienia o współpracy:
Więcej szczegółów na temat inwestycji znajduje się na stronie PKP PLK oraz spółki Tramwaje Warszawskie.