Strona główna » Wiadomości » Transport miejski » Warszawa Zachodnia: Węzeł przesiadkowy i trasa tramwajowa. Jaki jest plan działania?

Warszawa Zachodnia: Węzeł przesiadkowy i trasa tramwajowa. Jaki jest plan działania?

Redakcja

Jak będzie wyglądać węzeł przesiadkowy Warszawa Zachodnia? Jakie tereny obejmie planowana trasa tramwajowa do dworca? Jest wizualizacja. Zarówno PKP PLK jak i Tramwaje Warszawskie przedstawiły plan działań w ramach współpracy.

Jak zapowiedziano dziś podczas podpisania porozumienia między PKP PLK i Tramwajami Warszawskimi, pod stacją Warszawa Zachodnia powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce. Budowa węzła przesiadkowego będzie dużym ułatwieniem w codziennym poruszaniu się po aglomeracji. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa.

Jak będzie przebiegała trasa tramwajowa?

Jak zapowiada spółka Tramwaje Warszawskie, trasa tramwajowa do dworca Warszawa Zachodnia pobiegnie od ul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. W okolicach Parku Zachodniego tramwaje wjadą do tunelu, którym dotrą do podziemnego przystanku Dworzec Zachodni, który zostanie zbudowany na głębokości niemal 15 metrów poniżej poziomu torów kolejowych.

fot. Tramwaje Warszawskie

Przystanki tramwajowe i perony kolejowe będą połączone ruchomymi schodami i windami. Przesiadki na trasie tramwaj-autobus będą odbywały się pod powierzchnią. Docelowo z przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowo powstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Łączna długość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie 2120 metrów. Będzie to najdłuższy tunel tramwajowy w Polsce. Łączna długość tras łączących Warszawą Zachodnią z Wilanowem będzie wynosiła ponad 12 km z 49 peronami. Prace przy budowie trasy tramwajowej będą miały dofinansowanie unijne w wysokości 170 mln zł. Całkowity koszt tej inwestycji to 293 mln zł.

W ramach inwestycji planowany jest też zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów na Annopolu. Cała inwestycja tramwajowa musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.

Projekt przebudowy stacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych za ponad 11 mln zł wykonuje firmaTorprojekt Sp. zo.o. Planowany termin zakończenia practo pierwsza poł.2019 r. W II poł.2019 r. przewiduje sięrozpoczęcie robót budowlanych. Zakończenie inwestycji założono w IIpołowie 2022 r.

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia będzie dofinansowana w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” realizowanego z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Tak wygląda wizualizacja węzła przedstawiona przez PKP PLK:

fot. PKP PLK

fot. PKP PLK

fot. PKP PLK

A tak wygląda to ze strony Tramwajów Warszawskich:

fot. Tramwaje Warszawskie

fot. Tramwaje Warszawskie

Zdjęcie z podpisania porozumienia o współpracy:

fot. Tramwaje Warszawskie

Więcej szczegółów na temat inwestycji znajduje się na stronie PKP PLK oraz spółki Tramwaje Warszawskie.

Podobne artykuły