PKP Polskie Linie Kolejowe i Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisali umowę z wykonawcą – firmą Warbud – na budowę tunelu pod torami na ul. 1 Praskiego Pułku WP w dzielnicy Wesoła. Koszt inwestycji to około 73 mln zł netto, czyli ok. 90 mln zł brutto.
W Wesołej powstanie tunel o długości około 180 metrów z dwoma pasami ruchu dla samochodów. Po jednej stronie jezdni będzie chodnik z drogą rowerową oraz wyjścia prowadzące na perony przystanku kolejowego Warszawa Wesoła oraz pobliskiego przystanku autobusowego. Tunel zastąpi dotychczasowy przejazd i zapewni bezpieczeństwo dla pociągów, kierowców, pieszych i rowerzystów. Dostępność dla osób o ograniczonej mobilności zapewnią windy.
Inwestycja zakłada również przebudowę układu drogowego. Ulica Okuniewska i ul. Bartosza Głowackiego będą dostosowane do planowanego tunelu. PKP PLK planują, że budowa skończy się po 28 miesiącach, czyli w 2027 r.
Budowa skrzyżowań bezkolizyjnych znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort podróżowania. To infrastruktura ważna dla mieszkańców, którzy będą mogli sprawniej przejechać na drugą stronę torów bez uciążliwego stania w korkach. Przed nami kolejne zadania związane z budową skrzyżowań bezkolizyjnych, jesteśmy bowiem na etapie analiz ponad 50 wniosków w ramach programu wiaduktowego – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Istotne przy tej inwestycji są zwłaszcza sprawy bezpieczeństwa.
Budowa tunelu w Wesołej to kluczowy krok w poprawie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania dla mieszkańców Warszawy. Dzięki tej inwestycji poruszanie się po mieście stanie się bardziej płynne i bezpieczne dla wszystkich użytkowników dróg i kolei – mówi Daniel Boruchalski, Zastępca Dyrektora Regionu Centralnego w Centrum Realizacji Inwestycji PLK S.A.
Tymczasowe rozwiązania
Na początku Warbud zbuduje tymczasowy przejazd między przystankami Wola Grzybowska a Warszawa Wesoła. Powstanie tymczasowe przejście w poziomie szyn po wschodniej stronie przystanku Warszawa Wesoła oraz tymczasowy peron przy torze w stronę Rembertowa.
W marcu PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z miastem Warszawa podpisały umowę realizacyjną, która ustaliła zasady współpracy i finansowania inwestycji. Kolejarze dla inwestycji w Wesołej opracowali wcześniej studium wykonalności oraz uzyskali decyzję środowiskową. Miasto Warszawa uzyskało zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
PLK pokryje połowę kosztów inwestycji. Spółka ubiega się o finansowanie projektu przez Unię Europejską. I wystąpi o dotację ze środków Funduszu Spójności w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko FEnIKS.
Budowa w Wesołej realizowana jest w ramach prowadzonego przez PLK SA projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap IIb – część wiaduktowa”. PLK SA we współpracy z miastem planują i realizują, w ramach tego samego projektu, budowę trzech bezkolizyjnych skrzyżowań. Poza tunelem drogowym w Wesołej, powstaje także wiadukt drogowy na ul. Chełmżyńskiej. Natomiast ku końcowi zbliża się przetarg na budowę tunelu drogowego w ciągu ul. Marsa przy przystanku Warszawa Rembertów. Obecnie trwa analiza ofert złożonych przez firmy, które przystąpiły do postępowania.