Powstanie dodatkowe, ok.100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska (w kierunku ul. Kłopot). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości ok. 80 mln zł netto z firmą PORR S.A. na realizację zadania pn.: „Budowa zachodniego przejścia pod torami na stacji Warszawa Gdańska”. Prace zostaną wykonane w formule projektuj i buduj.
Decyzja o rozbudowie stacji Warszawa Gdańska to efekt postępującego procesu inwestycyjnego w Warszawie. PLK SA analizowała sytuację zwiększającego się ruchu na stacji Warszawa Gdańska i podejmowane były działania. W zeszłym roku udostępniono peron nr 5, który usprawnił obsługę pasażerów oraz zwiększył przepustowość ruchu pociągów. Dodatkowe przejście pod torami, które powstanie równolegle do obecnego tunelu, stworzy natomiast dodatkowe możliwości do łatwiejszych przesiadek między pociągami a komunikacją miejską. Dodatkowe wyjścia z peronów pozwolą równomiernie rozłożyć ruch pasażerów na stacji i zwiększyć poziom bezpieczeństwa. To istotne działanie w kontekście planowanej przebudowy stacji Warszawa Wschodnia i linii średnicowej.
Warszawa Gdańska stanowi ważny punkt komunikacyjny w stolicy. PLK SA dąży do tego, aby stacja zapewniała wygodną obsługę podróżnych, przy wciąż rosnącym ruchu pociągów. Przygotowujemy Warszawę Gdańską do zwiększonych potoków podróżnych na czas przebudowy średnicy warszawskiej Warszawa Zachodnia – Centralna – Wschodnia – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiadają zwiększonym potrzebom podróżnych, którzy coraz liczniej korzystają ze stacji Warszawa Gdańska. Dodatkowe przejście pod torami, dłuższe wiaty na peronach i nowe urządzenia informacji pasażerskiej zwiększą komfort obsługi pasażerów – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej, w tym metra. Na perony 2, 3 oraz 4 będą prowadzić schody ruchome oraz tradycyjne. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Szczegółowe rozwiązania zostaną zaprojektowane przez wykonawcę inwestycji.
Do nowego przejścia pod torami zaplanowano wejście od strony Żoliborza z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, które wyposażone zostanie w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra.
Dla podróżnych zaplanowano nowe zadaszenie na wszystkich peronach. Długie wiaty – znane m.in. z linii obwodowej – ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Większy komfort obsługi oraz lepsza oferta przewozowa będzie dzięki dodatkowemu wydłużeniu peronu nr 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i obsłuży dłuższe składy.
Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Inwestycja na stacji Warszawa Gdańska będzie realizowana ze środków budżetowych. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.