Przewozy towarowe Wiadomości
Partnerzy działu

Przewozy towarowe

Przewozy towarowe · aktualności · statystyki · PKP Cargo· przewoźnicy. Na portalu NaKolei.pl publikujemy najnowsze informacje związane z: Przewozy towarowe.

Warsewicz podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego: “Ilość pociągów  jadących z i do Chin wzrasta”

Warsewicz podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego: “Ilość pociągów  jadących z i do Chin wzrasta” Fot. NaKolei.pl

13 maja rozpoczął się w Katowicach trzydniowy XI Europejski Kongres Gospodarczy. To ciesząca się dużym zainteresowaniem, największa impreza gospodarcza w Europie Centralnej. Jeden z dzisiejszych paneli dotyczył logistyki między Europą i Azją.

Podczas debaty poruszono następujące tematy: Wymiana towarowa Chin i UE a stan i rozwój infrastruktury, „Wąskie gardła” komunikacyjne między Azją i Europą, Chiński program inwestycyjny (One Belt One Road) – jego rozmach i potencjalne znaczenie. Oczekiwania i obawy, Perspektywy rozwoju dalekobieżnych połączeń kolejowych oraz Jak skutecznie wykorzystać nowe możliwości? Konkurencja w logistyce w naszej części Europy. Wśród prelegentów znaleźli się m.in. Mirosław Antonowicz, członek Zarządu PKP SA, Tomasz Grzelak, prezes Hatrans Logistics, Jana Pieriegud z Kolegium Zarządzania I Finansów Szkoły Głównej Handloweja w Warszawie, Czesław Warsewicz, prezes Zarządu PKP CARGO oraz Radosław Pyffel, pełnomocnik Zarządu PKP CARGO ds rynków wschodnich.

Polska jest ważnym graczem. Tworzymy pełen łańcuch dostaw, poprzez dwa cele: jak zarobić na przepływie towarów z Chin do UE i odwrotnie i jak przeciwdziałać ewentualnemu omijaniu przez Polskę istotnego korytarza. Obecnie ponad 80% towarów z Chin przechodzi przez Polskę- zwrócił uwagę Mirosław Antonowicz.

Jego zdaniem w celu utrzymania tej wartości przewożonych towarów musimy usprawnić kwestie celne na granicach.

By skrócić ten czas do minimum, a także podjąć inwestycje, które mają poprawić przepustowość korytarzy pociągowych. PKP PLK i PKP Cargo podjęły trud przygotowawczy do inwestycji, które mają podnieść poziom przepustowości przejścia głównego do 50 pociągów na dobę, obecnie jest 14- dodał członek Zarządu PKP SA.

Antonowicz dodał, że nie tylko PKP Cargo jest dla nas ważne.

Pracujemy również nad poprawą infrastruktury dla PKP LHS wraz z dodatkowym przejściem granicznym. Pracujemy w tej chwili nad siecią terminali. Inwestycja w suche porty, huby intermodalne sprawią, że Polska będzie mogła zarabiać na usługach celnych- zauważył.

Łódź na tle innych centrów logistycznych

Zdaniem Tomasza Grzelaka, Łódź w dalszym ciągu jest wiodącym ośrodkiem logistycznym w Polsce.

Mamy obecnie 1 mln 700 tys. m2 magazynów. To nie tylko centra handlowe krajowe, ale również dystrybucyjne międzynarodowe. Mamy ok. 200-250 kontenerów, które są do dalszej dyspozycji. Nadal uważamy, że terminal w Łodzi jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ale od 2013 roku jest to mało. Potrzebne jest zagospodarowanie terenu na kolejny terminal w Łodzi, ale temat ten jest zależny od strategii chińskiej- podkreślił prezes Hatrans Logistics.

Grzelak stwierdził, że wymagane są na pewno kolejne inwestycje, które przyciągną towary z innych chińskich prowizji.

Jeden kontener daje nam 25 tys. zł z vat oraz 20% z CIT z kwoty 10 tys. Mamy potencjał, jeżeli chodzi o dystrybucję samochodową,dziennie wyjeżdża od nas kilka tysięcy tirów w dziesiątkach kierunków na terenie całej Europy- dodał.

Waga transportu intermodalnego

Jaką przewagę ma w tym temacie Polska nad regionem Europy? Czesław Warsewicz, prezes Zarządu PKP Cargo zaznaczył, że Polska ma pewne przewagi na NJS, ale trzeba je teraz poprzeć przygotowaniem dobrej oferty dla klientów i takie działania są podejmowane zarówno przez PKP CARGO, jak i we współpracy z innymi spółkami kolejowymi w ramach Grupy PKP.

Musimy dbać o konkurencyjność Polski na NJS, a elementami tej konkurencyjności są cena, czas i miejsce dowozu. Dlatego Polska musi dbać o rozwój infrastruktury liniowej i punktowej – powiedział Czesław Warsewicz.

Prezes PKP CARGO wyjaśnił, że chodzi o to, aby np. czas przewozu ładunków koleją z Chin do Niemiec przez Polskę wynosił 10 dni, a nawet mniej. Dlatego PKP CARGO nawiązało współpracę z portem w Duisburgu i przewoźnikami kolejowymi w innych państwach unijnych, żeby usprawnić przewozy na NJS oraz między północą i południem Europy a zachodem.

Czesław Warsewicz zaznaczył, że dynamicznie w ostatnich latach rośnie ruch kolejowy między UE a Chinami. W 2016 roku takich pociągów było 1700, a w 2018 roku już 6300. Prezes zaznaczył, że maleje dysproporcja między ruchem Chiny-UE a UE-Chiny, gdyż w 2017 roku pociągi jadące do Europy stanowiły 65 proc. wszystkich połączeń, a w 2018 roku ten wskaźnik spadł do 57 proc.

Warsewicz zwrócił także uwagę na to, że mimo tego dynamicznego wzrostu ruchu nie ma problemów z funkcjonowaniem największego „suchego portu” w Małaszewiczach, gdzie obsługa pociągów odbywa się na bieżąco i nie jest to na pewno „wąskie gardło” na NJS. Jeśli występują problemy to bardziej na granicy chińsko-kazachskiej. Ale oczywiście PKP CARGO będzie rozbudowywać terminal w Małaszewiczach, aby zwiększyć w przyszłości jego przepustowość. Jednocześnie PKP CARGO chce poszerzać swoją obecność na NJS.

Chcemy być obecni na rynku chińskim, być blisko klienta. Jeszcze w tym roku chcemy powołać w Chinach swoje przedstawicielstwo lub spółkę – zadeklarował prezes Warsewicz.

Dystrybucja towarów

Jana Pieriegud zwróciła uwagę na fakt, że zasadniczo jeżeli rozmawiamy o transporcie Chiny- UE, to mówimy o 4 korytarzach transportowych. Pierwszy, najstarszy- północny, drugi centralny z Chin przez Kazachstan, Białoruś i Polskę, trzeci przez morze kaspijskie z wyjściem przez Ukrainę oraz czwarty przez Iran i Turcję na południe.

Chciałabym zwrócić uwagę na popularną nazwę „Nowy Jedwabny Szlak” – to jest pojęcie stworzone przez polityków, ale tak naprawdę nie przewozimy nowym korytarzem, a przewozimy najkrótszym korytarzem, bo to jest biznes a nie polityka. Pytanie czy przewóz kontenerów południowymi korytarzami przeniesie się przez teren polski- pytała Pieriegud.

Jej zdaniem są plany na zwiększenie przepustowości towarów między Polską a Białorusią.

Docelowo mają przyspieszyć dwukrotnie. Przewóz towarów rok rocznie będzie rósł. Według mnie za 10 lat przewóz towarów przez Polskę będzie nadal rósł, pytanie czy podołamy- skwitowała.

Chińczycy doceniają PKP CARGO

Radosław Pyffel, pełnomocnik zarządu PKP CARGO S.A. ds. rynków wschodnich podkreślił, że spółka aktywnie działa na trasie Europa-Azja, a 80 proc. pociągów przejeżdża przez Małaszewicze. Co więcej, PKP CARGO jest obecne na Forum Pasa i Szlaku zorganizowanym przez Chińczyków.

Fakt, że zaistnieliśmy na Forum pokazuje, że jesteśmy dostrzegani na poziomie centralnym w Chinach i to nie jest tylko prestiż, ale też dowód pracy, jaką konsekwentnie wykonujemy – stwierdził Pyffel.

Jego zdaniem nie ma w tej chwili zagrożeń dla rozwoju NJS, gdyż jest to projekt prezydenta Xi Jinpinga. Ponadto rośnie opłacalność tego szlaku, a część spółek chińskich powołanych do obsługi NJS wychodzi na swoje i poradziłaby sobie już bez dotacji rządowych do przewozów kolejowych. Mimo to rząd chiński zamierza te dotacje utrzymać także po 2021 roku. Pyffel dodał, że rozwojowi NJS szlaku sprzyja sytuacja geopolityczna, zwłaszcza amerykańsko-chińska wojna celna, gdyż presja prezydenta Donalda Trumpa na Pekin powoduje, iż w Chinach przychylniej patrzy się na NJS.