Strona główna » Wiadomości » Wagon z czterech miast

Wagon z czterech miast

Krzysztof Losz
Fot. MPK w Krakowie

MPK w Krakowie ma nowy historyczny doczepny wagon tramwajowy ND w swojej kolekcji. Wyjątkowy pojazd będzie woził mieszkańców na Krakowskiej Linii Muzealnej

 

Wyjątkowość pojazdu polega na tym, że niejako jest to wagon z czterech miast. Zielony pojazd powstał z części zebranych z Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi. Wagony typu N były w Polsce niegdyś bardzo popularne, ale ten egzemplarz stał się wyjątkowy w kolekcji historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Pojazd wyremontowali pracownicy przewoźnika. Wagon doczepny ma nr 454, a pokazano go po raz pierwszy w zajezdni tramwajowej Nowa Huta.

Wagon – „składak”

Pojazd nie przetrwał w całości do naszych czasów, ale zgromadzone przez MPK w Krakowie części tramwajów typu N pozwoliły na jego odtworzenie. I to przy wykorzystaniu oryginalnych elementów.

Do odbudowy wagonu posłużyło nadwozie przekazane przez Tramwaje Śląskie i osadzone na wózku krakowskiego tramwaju. Zamontowane drzwi pochodzą z tramwajów łódzkich zaś ramy okienne podarowane zostały przez krakowskiego miłośnika. Natomiast miłośnicy tramwajów z Poznania przygotowali niezbędne materiały ilustracyjne z okresu eksploatacji wagonu oraz obecne oznakowanie wagonu. Dzięki takim zabiegom udało się odtworzyć wagon doczepny będący odwzorowaniem poznańskiego tramwaju nr 454 – informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

W prezentacji „wagonu z czterech miast” wzięli więc udział także przedstawiciele Tramwajów Śląskich i poznańskiego MPK. Poznańskie wagony doczepne (o numeracji od 451 do 455) eksploatowane były w latach 1963-1970 w parze ze zmodernizowanymi wagonami silnikowymi. Ale z czasem z uwagi na brak elektrycznego sterowania drzwiami łączone je w składy także z wagonami najstarszymi.

Pomysłowa modernizacja

Wagony doczepne ND to efekt modernizacji prowadzonej m.in. przez poznańskiego przewoźnika (oprócz Poznania takie modernizacje prowadziły także Wrocław, Gdańsk, Łódź i Kraków). Jej elementem był m.in. poprawiający bezpieczeństwo pasażerów montaż mechanicznie zamykanych drzwi sterowanych przez motorniczego, a także hamulców szynowych, przewidzianych już w trakcie projektowania wagonu.

Oprócz tego wagon posiadał światła stopu, kierunkowskazy oraz lusterka umożliwiające obserwację składu. Dla ułatwienia pracy warsztatów modernizowane wagony przewidziano wyłącznie jako jednokierunkowe co pozwoliłoby zmniejszyć koszty eksploatacji. Namiastką nowoczesności dla pasażerów miała być podłoga pokryta gumą zabudowana na jednym poziomie, miękkie wyściełane dermą siedzenia dla pasażerów.

Wagon z czterech miast spowodował, że Kraków jest obecnie jednym miastem w Polsce, gdzie można zobaczyć ten typ wagonu doczepnego. I co więcej – wagon nie będzie tylko stał w zajezdni, ale trafi na ulice dawnej stolicy Polski. Pojazd ND nr 454 od czerwca zacznie kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej.

Prezentacja wagonu ND to także element obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Nie można chyba lepiej opowiedzieć o tej historii transportu, jak prezentując pojazdy z przeszłości, które obecnie bez działań MPK w Krakowie, można byłoby oglądać tylko na zdjęciach – podkreśla MPK w Krakowie

Podobne artykuły