Gigantyczna awaria komputerów z systemem Windows odcięła wiele przedsiębiorstw na całym świecie, m.in. banki, linie lotnicze, stacje telewizyjne, firmy telekomunikacyjne, w tym Sky News UK, Melbourne Airport i Thameslink. Wszędzie wyświetlały się niebieskie ekrany błędów.
Duża brytyjska firma kolejowa ostrzegła pasażerów, aby spodziewali się zakłóceń, ponieważ ma „rozległe problemy z IT”. Wszystkie cztery marki Govia Thameslink Railway – Southern, Thameslink, Gatwick Express i Great Northern – zamieściły posty w mediach społecznościowych: „Obecnie doświadczamy powszechnych problemów z IT w całej naszej sieci”.
„Nie mamy dostępu do schematów sterowników w niektórych lokalizacjach, co może prowadzić do anulowania połączeń w krótkim terminie, szczególnie w sieciach Thameslink i Great Northern” – czytamy w komunikatach.
Doniesienia o problemie pojawiły się w także w USA, Indiach, Japonii i wielu innych krajach na całym świecie. W kilku stanach USA nie działa numer alarmowy 911 (odpowiednik naszego 112). Próby zalogowania się do dwóch brytyjskich banków dziś rano nie powiodły się. Pojawiają się również informacje o uziemieniu lotów na kilku lotniskach na całym świecie.
Awaria Microsoftu uderzyła w linie lotnicze
W Indiach linie lotnicze Spicejet i Akasa Air poinformowały o problemach technicznych, które wpłynęły na proces rezerwacji, odprawy i aktualizacji lotów.
Obecnie mamy problem techniczny z dostarczaniem aktualizacji dotyczących zakłóceń w lotach. Nasz zespół aktywnie pracuje nad rozwiązaniem tego problemu. Przepraszamy za wszelkie niedogodności i poinformujemy, gdy problem zostanie rozwiązany. Dziękujemy za cierpliwość i współpracę — napisał Spicejet w poście na X.
Linie lotnicze Akasa Air poinformowały, że niektóre z ich usług online, w tym rezerwacje i odprawy, są tymczasowo niedostępne z powodu „problemów z infrastrukturą” u ich dostawcy usług.
Komputery z systemem Windows nie uruchamiają się, niepotwierdzone doniesienia sugerują, że problem leży w oprogramowaniu firmy zajmującej się cyberbezpieczeństwem CrowdStrike. Podobno inżynierowie wsparcia CrowdStrike przyznali, że problem dotyczy oprogramowania firmy i że wycofują aktualizację, która najwyraźniej spowodowała problem.