Budimex – generalny wykonawca inwestycji „Tramwaj do Wilanowa” wraz z inwestorem, Tramwaje Warszawskie – w trakcie kontroli jakości wykonanych prac torowych – wykryli nieprawidłowe twardnienie niektórych podlewów żywicznych pomiędzy szyną a betonową płytą torową. Konieczność wykonania dodatkowych prac przesuwa termin zakończenia prac na linii tramwajowej o około 8 tygodni.
Podlewy żywiczne stabilizują i wyciszają pracę szyn oraz zapewniają stabilność układu geometrycznego toru i jednocześnie odpowiadają za zmniejszenie oddziaływań ruchu tramwajów w postaci wibracji na otoczenie. Natychmiast podjęto działania. Budimex przedstawił Inwestorowi program naprawczy polegający na montażu dodatkowych podlewów żywicznych dla torów już wykonanych, a dla pozostałych odcinków jeszcze w budowie zastosowane zostaną tylko nowe podlewy.
Analiza wykazała, że zachowanie części podlewów w takiej formie nie wpływa negatywnie na parametry toru tramwajowego na tym etapie eksploatacji, ale mogłoby skutkować koniecznością wykonania prac stabilizujących szyny w czasie funkcjonowania trasy tramwajowej.
Wykrycie nieprawidłowego zachowania podlewów na tym etapie prac umożliwia szybką reakcję i zastosowanie działań naprawczych. Naprawa podlewów realizowana jest przez 18 brygad i może się zdarzyć, że prace będą realizowane również w godzinach nocnych. Budimex przeprasza za zaistniałe zdarzenie, a środki niezbędne do wykonania prac, zostaną na tym etapie zabezpieczone przez generalnego wykonawcę.
Konieczność wykonania dodatkowych prac przesuwa termin zakończenia prac na linii tramwajowej o około 8 tygodni. Uruchomienie trasy tramwajowej do Wilanowa planowane jest na przełomie października i listopada 2024 roku. Termin ten uwzględnia konieczność wykonania opisanych powyżej robót naprawczych. Prace nadal będą kontynuowane nad układami drogowymi, nasadzeniami wokół inwestycji, pracami oświetleniowymi, przebudową ścieżek rowerowych. Te prace będą realizowane w pierwszej połowie 2025 roku.
Ostateczna przyczyna nieprawidłowego twardnienia części podlewów żywicznych jest badana przez wykonawcę i inwestora. Z wstępnych analiz wynika, że mogły na to mieć wpływ warunki atmosferyczne podczas aplikowania masy żywicznej w wybranych fragmentach budowanego torowiska. Prace te były realizowane przez wyspecjalizowane firmy podwykonawcze. Dokładna przyczyna problemu technicznego zostanie ustalona po trwających już badaniach fizykochemicznych i mechanicznych materiału w niezależnych instytutach badawczych. Po otrzymaniu wyników Budimex wyciągnie konsekwencje z zaistniałej sytuacji.
Mimo trwających badań, w trosce o ostateczny termin realizacji inwestycji, wykonujemy niezbędne prace naprawcze. Budimex jako generalny wykonawca bierze odpowiedzialność za realizację prac naprawczych zmierzających do dotrzymania zawartych w kontrakcie standardów technicznych, w tym mocowania szyn.
Budimex przeprasza wszystkich mieszkańców Warszawy, a w szczególności Mokotowa i Wilanowa oraz inwestora Miasto Stołeczne Warszawa i Tramwaje Warszawskie za zaistniałą sytuację i dokłada wszelkich starań, aby prace ukończyć w najszybszym możliwym terminie, dbając o komfort wszystkich użytkowników tej inwestycji.