NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Umowa na linię średnicową 8 stycznia

Umowa na linię średnicową 8 stycznia

Redakcja
Fot. PKP PLK (ilustracyjne)

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zapowiedział, że za tydzień zostanie podpisana umowa na wykonanie projektu modernizacji warszawskiej linii średnicowej.

 

– Umowa na projektowanie modernizacji warszawskiej linii średnicowej zostanie podpisana 8 stycznia – stwierdził Andrzej Bittel. I dodał, że podtrzymywany jest termin rozpoczęcia prac w 2020 roku, a ich zakończenie ma nastąpić trzy lata później.

Projekt jest o tyle ważny, że ma on pokazać, w jaki sposób przeprowadzić remont linii pospiesznej i podmiejskiej, aby w jak najmniejszym stopniu odbiło się to na funkcjonowaniu komunikacji kolejowej na terenie Warszawy. Przy czym najpierw byłaby modernizowana linia dalekobieżna Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia, a potem odcinek podmiejski Warszawa Zachodnia – Warszawa Śródmieście – Warszawa Wschodnia.

Zanim ruszy remont średnicówki, przygotowana będzie linia objazdowa. Teraz kolejarze remontują odcinek Warszawa Zachodnia (peron 8) – Warszawa Gdańska (ruch pociągów ma być tu przywrócony za pół roku), a potem ruszy modernizacja tzw. dużej linii obwodowej: od Warszawy Gołąbki, przez Odolany i Jelonki do Warszawy Gdańskiej. Tędy będą jeździć pociągi dalekobieżne, omijając linię średnicową.

 

Co z gruntami?

Cały czas otwarta jest kwestia zabudowy gruntów nad linią średnicową w ścisłym centrum Warszawy. Ten teren chciałby zagospodarować Polskie Koleje Państwowe, ale to wymaga odpowiedniego przeprowadzenia przebudowy linii średnicowej. Wiceminister Andrzej Bittel podkreśla, że ta decyzja musi zapaść szybko, aby przygotować odpowiedni projekt budowlany.

– Jeżeli my w tej chwili nie zbudujemy sobie podstaw do tego, aby takie inwestycje móc później prowadzić, to linia średnicowa nie będzie zabudowana w dającej się przewidzieć perspektywie – powiedział Bittel. A to dlatego, że bez sensowne byłoby wykładanie teraz kilku miliardów złotych na remont trasy Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia, aby potem linię średnicową znowu rozkopywać i przebudowywać za kolejne miliardy, żeby można było ten grunt wykorzystać pod budowę nad torami biurowców czy budynków mieszkalnych.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności