Strona główna » Wiadomości » Ukraińcy odbudowali linie kolejową na terenie Zony. Posłuży do transportu zużytego paliwa jądrowego

Ukraińcy odbudowali linie kolejową na terenie Zony. Posłuży do transportu zużytego paliwa jądrowego

Mateusz Marczewski
Przed i po - remont linii kolejowej w Czarnobylu / Materiały prasowe energoatom.com.ua

W Czarnobylskiej Strefie Zamkniętej zakończono remont linii kolejowej Wilcza – Janów.  Inwestycja połączyła Centralny Magazyn Wypalonego Paliwa Jądrowego z ogólnokrajową siecią kolejową Ukrainy.

Linia Wilcza – Janów powstała jako część linii Czernihów – Owrucz w latach 20. XX wieku. Początkowo leżała na terenie Związku Radzieckiego. Po katastrofie w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej w 1986 roku zamknięto fragment linii położonej przy elektrowni stacji Janów do Wilczy w stronę Owrucza. Po 1986 jedynie stacja Janów była wykorzystywana na potrzeby budowy sarkofagu, a pozostała część linii uległa zniszczeniu.

Ze względu na napiętą sytuację polityczną pomiędzy Ukrainą i Federacją Rosyjską wystąpił problem ze składowaniem zużytego paliwa. Dotychczas paliwo pochodzące z ukraińskich elektrowni jądrowych wywożono do Rosji, gdzie było przerabiane i wykorzystywane do na potrzeby broni jądrowej. W rezultacie Rząd ukraiński postanowił składować je w Centralnym Magazynie Wypalonego Paliwa Jądrowego. W 2017 roku podjęto decyzję o wyremontowaniu fragmentu linii Wilcza – Janów.

Dzięki pierwszej inwestycji położono 5,8 km nowych torów od Janowa do Centralnego Magazynu Wypalonego Paliwa Jądrowego. Inwestorem było Przedsiębiorstwo Państwowe Energoatom. Odcinek służy do transportu zużytego paliwa jądrowego z pozostałych elektrowni atomowych do magazynów jego składowania.

3 lutego 2021 roku dzięki rozporządzeniu nr 91-p rozpoczął się remont pozostałego odcinka. NAEC Energoatom wyremontował w rekordowym czasie nitkę Wilcza – Janów. Opisywany odcinek liczy 43 kilometry długości i nie był używany od ponad 30 lat. Wiązało się to z całkowitą przebudową większości torów, a tylko na kilku kilometrach wystarczyło dokonać prac remontowych. Budowa inwestycji trwała miesiąc, a uczestniczyło w niej 95 pracowników. 9 czerwca 2021 r. udało się zakończyć prace rewitalizacyjne, następnie 20 czerwca odbyła się inauguracyjna jazda testowa.

Petro Kotin, p.o. prezesa NNEGC Energoatom, powiedział, że przez ostatnie trzy lata budowa tego obiektu pozostawała istotną przeszkodą dla Ukrainy. Już wkrótce CSFNF będzie służył do przechowywania zużytego paliwa jądrowego z trzech elektrowni atomowych: Równe, Chmielnicki i Południowa Ukraina.

Podobne artykuły