Opóźnienia na budowie tunelu średnicowego w Łodzi wynoszą ponad cztery miesiące. Prace zostały wstrzymane po wrześniowym zawaleniu części kamienicy. Jak informuje PAP, obecnie wykonawca nie podaje nawet orientacyjnej daty wznowienia drążenia tunelu. Natomiast w ukończonej już części trwają prace związane z instalacjami podziemnymi.
Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM, firmy odpowiedzialnej za budowę, przekazał, że obecnie trwa zabudowa komór, z których rozpoczęto drążenie tunelu. Zachodnia komora została już zasypana, a prace trwają przy komorze wschodniej. Obie komory znajdują się między ulicami Stolarską i Odolanowską i będą pełniły funkcję zaplecza technicznego dla tunelu.
Każda z komór ma około 30 metrów średnicy i tyle samo głębokości. Zejście z poziomu gruntu na ich dno będzie możliwe poprzez klatki schodowe, które teraz budujemy. Na powierzchni będzie widać tylko niewielkie budynki – wejścia do klatek i wentylatornie – powiedział Grabowski.
Kontynuowane są również prace przy budowie dwóch pozostałych podziemnych stacji: Polesie i Śródmieście. Ponadto trwają roboty związane z infrastrukturą podziemną w rejonie ulic Gdańskiej, Zielonej i Więckowskiego. Wszystkie te działania stanowią część większego projektu, który ma na celu połączenie głównych dworców Łodzi oraz poprawę komunikacji kolejowej w regionie.
Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skrócić czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław.
Prace obejmują drążenie zarówno dwutorowego odcinka między Łodzią Fabryczną a Kozinami, jak i czterech jednotorowych odcinków na zachód od Kozin. Przewidywana data zakończenia budowy w grudniu 2026 r. jest już nierealna ze względu na opóźnienia. Pod koniec października 2024 r. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury ds. transportu kolejowego Piotr Malepszak zakończenie budowy tunelu datował na rok 2027. Wcześniej informowano, że nastąpi to pod koniec 2026 roku.
Dodatkowo, w związku z prowadzonymi pracami, w rejonie ul. Gdańskiej w Łodzi zamknięto część tras tramwajowych, a linie 15 i 17 kursują objazdem. Mimo trudności cała inwestycja pozostaje w toku.
Więcej artykułów z kategorii Infrastruktura