Podpisana została umowa na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej E 20 Żychlin – Łowicz – Sochaczew.
PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły to zadanie konsorcjum firm pod wodzą Trakcji PRKiI, a wartość kontraktu wynosi 428 mln zł. Roboty ruszą jeszcze w czerwcu i potrwają do października 2020 roku, ale przy zachowaniu ruchu pociągów po jednym torze.
– Trzecia umowa uzupełnia kompleksową modernizację linii Warszawa – Poznań. Dla podróżnych przygotowujemy dobre podróże nowoczesnymi pociągami, m.in. klasy Pendolino i sprawne przejazdy składów regionalnych. Zagwarantuje to m.in. nowa sieć trakcyjna wraz z układem zasilania (moc rzędu 6MW) i nowoczesne systemy sterowania. Dzięki inwestycji warunki obsługi na stacjach i przystankach spełnią oczekiwania pasażerów – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, który odpowiada za inwestycje prowadzone przez spółkę.
Na odcinku między Żychlinem a Sochaczewem zmodernizowanych będzie około 86 km torów i 247 km trakcji elektrycznej. Powstanie też 50 nowoczesnych rozjazdów, zmodernizowanych będzie też 17 przejazdów kolejowo – drogowych i cztery mosty, a w samym Łowiczu powstanie cyfrowe lokalne centrum sterowania (LCS).
Przebudowana zostanie stacja Łowicz, która uzyska wygodniejsze, wyższe i lepiej oświetlone perony, które będą dostosowane także do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Stacja będzie też wyposażona w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej W Łowiczu wybudowany zostanie też nowy wiadukt. Ponadto zmodernizowane będą przystanki Leonów i Mysłaków.
Dla PKP PLK modernizacja linii E 20 na odcinku Swarzędz – Sochaczew to jeden z najważniejszych priorytetów, gdyż znacznie zwiększy przepustowość tej magistrali i bezpieczeństwo przejazdów pasażerskich io towarowych. – Linia kolejowa Warszawa – Poznań jest bardzo ważną częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk. Zaniechanie kompleksowej modernizacji linii oznaczałoby degradację trasy i brak dobrej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych – wyjaśnia Arnold Bresch.