Działania Transport miejski Wiadomości

Tramwaj nareszcie dojedzie do Dworca Zachodniego w Warszawie. Zobacz zaplanowaną trasę [WIDEO]

Tramwaj nareszcie dojedzie do Dworca Zachodniego w Warszawie. Zobacz zaplanowaną trasę [WIDEO] Podziemny przystanek tramwajowy Warszawa Zachodnia wiz. Tramwaje Warszawskie

Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim, półkilometrowy tunel pod Parkiem Zachodnim i nowa trasa do Grójeckiej. Tramwaje Warszawskie podpisały pierwszą umowę związaną z tą inwestycją.

 

 

 

 

 

 

 

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na dokumentację potrzebną do wybudowania trasy tramwajowej o długości 1,6 km ze stacji Warszawa Zachodnia do ul. Grójeckiej. Wykonawca, krakowska firma Progreg, będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie projektu i na zdobycie zgód i pozwoleń administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Koszt wykonania dokumentacji wraz ze wsparciem zamawiającego i nadzorem autorskim wyniesie blisko 5,5 mln zł. Najważniejsze prace budowlane zaplanowano na 2022 i 2023 rok. Inwestycja łączy się z  zaplanowaną przez kolejarzy z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przebudową stacji Warszawa Zachodnia. Obydwa zadania są ze sobą skoordynowane.

Jaka będzie trasa tramwajowa z Warszawy Zachodniej do Grójeckiej?

Nowa trasa tramwajowa rozpocznie się  pod Dworcem Warszawa Zachodnia, gdzie powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie  zbudowany zostanie węzeł rozjazdowy tzw. pełną gwiazdę, pozwalającą tramwajom skręcać w każdym kierunku tj. do Centrum, Okęcia lub pojechać na wprost do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe.

Trzy podziemne przystanki tramwajowe

Docelowo pasażerowie, przesiadający się na stacji Warszawa Zachodnia skorzystają aż z trzech podziemnych zespołów przystankowych, dwa kolejne w północnej części stacji zaplanowano zbudować po 2023 roku, na które dojadą tramwaje z  Woli i Odolan. Jak to będzie wyglądać? Dokładny opis wraz z rysunkami i wizualizacjami jest na blogu Tramwajów Warszawskich.

Mat. Tramwaje Warszawskie
Tramwaj do Wilanowa – największy projekt tramwajowy w Polsce

Budowa trasy w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.  i pod stacją Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na 6 części. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Czas przejazdu tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie ok. 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – ok. 18 minut, a do Dworca Zachodniego – ok. 30 minut. Projekt realizacji trasy tramwaju do Wilanowa jest dofinansowany z środków unijnych na lata 2014 – 2020. Projektem objęta jest także budowa nowej zajezdni na Annopolu oraz kupno nowych niskopodłogowych tramwajów, na które Tramwaje Warszawskie podpisały umowę w czerwcu 2019. Pierwszą umowę związana z 11-kilometrowym odcinkiem łączącym miasteczko Wilanów ze stacją metra Pole Mokotowskie podpisano w 2019 roku. Inwestycja jest współfinansowana z środków UE.

Więcej informacji znajdziesz tutaj: Pierwsza umowa podpisana. Tramwaj z Wilanowa do centrum dojedzie w niecałe 30 minut