NaKolei.pl Wiadomości Tragiczny początek roku na kolei: Nie minął luty, a jest więcej ofiar śmiertelnych na przejazdach kolejowych niż w I. kwartale 2021 r.

Tragiczny początek roku na kolei: Nie minął luty, a jest więcej ofiar śmiertelnych na przejazdach kolejowych niż w I. kwartale 2021 r.

Mateusz Marczewski
Impuls po wypadku w Widełce. Mat. YT / RzeszowskiMK

To tragiczny początek roku dla kolei. Ledwo minęła połowa lutego, a już jest więcej ofiar śmiertelnych na przejazdach kolejowo-drogowych, niż w całym I. kwartale 2021 r. Jak wygląda ilość wypadków w porównaniu do poprzednich lat?

Jeszcze niecałe dwa tygodnie do końca lutego, a już od początku roku było więcej ofiar śmiertelnych na przejściach kolejowo-drogowych, niż w całym I. kwartale 2021 r. Niedawno informowaliśmy o wypadku z udziałem autobusu szkolnego, w którym zginął kierowca autobusu. Jak wyglądają dane dotyczące wypadków i kolizji ze stycznia br.?

Grafika od bezpieczny-przejazd.pl

W 2021 roku w samym styczniu było ilościowo co prawda więcej kolizji i wypadków, o tyle w tych zdarzeniach zginęło mniej osób niż w bieżącym roku: rok temu w pierwszym miesiącu było 18 wypadków i kolizji, w tym 5 osób zginęło i nie było ofiar ciężko rannych. Dodatkowo według danych opublikowanych przez PKP PLK od stycznia do marca 2021 r. w wypadkach na przejazdach kolejowych zginęło 7 osób i 1 osoba została ciężko ranna.

Zaś w styczniu 2022 roku doszło do 15 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach kolejowo-drogowych, lecz było aż 7 ofiar śmiertelnych i 2 ciężko ranne. Ledwo minęła połowa lutego, a już można dodać do tego tragicznego bilansu 2 osoby ciężko ranne w wyniku zderzenia samochodu z pociągiem w Białym Dunajcu oraz śmiertelne potrącenie przez pociąg w Tuszymie. Tym samym nie minął jeszcze cały I. kwartał tego roku, a już jest więcej ofiar śmiertelnych niż rok temu w pierwszym kwartale.

Edukacja kluczem do zmniejszenia liczby wypadków

Od lat można zobaczyć reklamy, billboardy i spoty, które są częścią kampanii Bezpieczny Przejazd. Celem kampanii jest wyeliminowanie albo przynajmniej zminimalizowanie ilości wypadków na przejazdach kolejowych. Jak informują inicjatorzy kampanii, poprzez szeroko zakrojone działania od lat edukują uczestników ruchu drogowego i walczą o to, co najcenniejsze: ludzkie zdrowie i życie. Niestety ale często brak odpowiedniej edukacji doprowadza do tragedii.

Czytelniku pamiętaj: Ludzkie życie jest ważniejsze od mienia!

Niestety nadal wielu uczestników ruchu drogowego zapomina o zdrowym rozsądku. Przed wjazdem na przejazd kolejowo-drogowy zawsze warto rozejrzeć się w lewo i w prawo czy nie nadjeżdża pociąg. Dodatkowo, mimo wielokrotnych apeli, ludzie zapominają, że w razie utknięcia na przejeździe pomiędzy opuszczonymi szlabanami można, a wręcz należy staranować szlaban w celu uratowania siebie i uniknięcia wypadku.

Zasada jest dość prosta: w kryzysowej sytuacji po prostu staranuj szlaban! Nie dość, że uratujesz własne życie oraz Twoich pasażerów, to jeszcze zapobiegniesz wypadkowi i uratujesz zarówno pracowników kolei będących na pokładzie pociągu, jak i pasażerów nadjeżdżającego pociągu przed uszczerbkiem na zdrowiu.

Wyższe mandaty i wprowadzenie systemu Red Light

Niestety, ale trwające od lat kampanie edukacyjne nie doprowadziły do wyeliminowania problemu wypadków na przejazdach kolejowych, nie odnotowano też znaczącej poprawy sytuacji. Dlatego od 1. stycznia 2022 r. weszły w życie wyższe mandaty za nieprzestrzeganie przepisów w tych miejscach. Już teraz m.in. za wjechanie na przejazd pomimo opuszczających się rogatek, bądź gdy ich podnoszenie nie zostało zakończone, objechanie rogatek itp. grozi mandat w wysokości minimum 2 tysięcy złotych oraz 10 pkt. karnych.

Oprócz przysłowiowego „kija” w postaci wyższych kar, będzie też stosowana „marchewka” w postaci modernizacji niektórych przejazdów. Pilotażowo, pięć przejazdów kolejowo-drogowych będzie kontrolowanych przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD. Systemy Red Light sprawdzi czy kierowcy stosują się do sygnalizacji świetlnej.

Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem kamer, które po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji w trakcie nadawanego czerwonego sygnału, automatycznie wykryją i zarejestrują wykroczenie. Urządzenia mają zidentyfikować pojazd którym naruszono przepisy, zapewnić rozpoznanie numerów tablic rejestracyjnych jadących pojazdów oraz do każdego zarejestrowanego zdarzenia przyporządkować dane dotyczące miejsca i czasu jego wystąpienia.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności