Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » TLK Kormoran wypada z rozkładu jazdy 2022/23. Jak będą wyglądać połączenia?

TLK Kormoran wypada z rozkładu jazdy 2022/23. Jak będą wyglądać połączenia?

MM
Fot. Nysainfo

Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że rozkład jazdy pociągów 2022/23 dla powiatu kłodzkiego i linii kolejowej nr 137 zostanie zredukowany. Zabraknie połączenia dalekobieżnego TLK Kormoran.  W rozkładzie jazdy 2023/24 uruchomione zostaną nowe połączenia do Trójmiasta i Krakowa.

Za utrzymaniem połączenia kolejowego w relacji Polanica Zdrój – Olsztyn stanęły murem lokalne samorządy, które wzywały Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity o zmianę decyzji i pozostawienie TLK Kormoran w aktualnym biegu. W sprawę zaangażowała się posłanka Lewicy, Marcelina Zawisza, która wystosowała do Ministerstwa w tej sprawie interpelację poselską.

TLK Kormoran jest połączeniem kolejowym dość… skomplikowanym i długim, bo liczy aż 759 km. Ze stacji początkowej – Polanicy – do stacji końcowej – Olsztyna – jedzie niecałe 12h. Do tego po trasie trzeba zmienić lokomotywę z elektrycznej na spalinową. Ale trzeba przyznać, że TLK Kormoran pełni inną ważną funkcję. Łączy mniejsze ośrodki miejskie z tymi większymi. I właśnie to było głównym argumentem samorządów w sprawie utrzymania tego połączenia.

W uchwale podjętej przez Radę Miejską w Nysie czytamy, że połączenie to jest ważnym uzupełnieniem niestety słabej oferty pociągów regionalnych i cieszy się dużą popularnością. Dlatego, jako posłanka z tego regionu dołączam do grona osób zaniepokojonych zapowiedzią likwidacji – tłumaczy Posłanka Marcelina Zawisza.

Dlaczego TLK Kormoran znika?

Ministerstwo w odpowiedzi na powyższą interpelację tłumaczy posłance, że decyzja o zredukowaniu oferty przewozowej spowodowana jest dwoma czynnikami: ograniczoną dostępnością lokomotyw spalinowych PKP Intercity oraz zaplanowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pracami na węźle katowickim oraz linii kolejowej nr 276. Dodaje przy tym, że w kolejnej edycji rozkładu jazdy pociągów 2023-24 będą nowe połączenia do Trójmiasta i Krakowa.

W związku z ograniczoną dostępnością lokomotyw spalinowych PKP Intercity oraz planowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pracami na węźle katowickim oraz linii kolejowej nr 276 potwierdzam, iż w trakcie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy edycji 2022/23 oferta przewozowa dla powiatu kłodzkiego oraz ciągu miast przy linii nr 137, w tym Nysy, ulegnie tymczasowej redukcji. Od rocznego rozkładu jazdy edycji 2023/24 zaplanowana jest rozbudowa oferty przewozowej dla m.in. powiatu kłodzkiego, związana z uruchomieniem nowych połączeń w kierunku Trójmiasta i Krakowa – tłumaczy Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

TLK Kormoran pojedzie ED160 nową trasą

Żeby nowe połączenia były możliwe najpierw trzeba przeprowadzić prace modernizacyjne linii kolejowej nr 276. W 2023 roku PKP PLK zamierza prowadzić „intensywne prace torowe”, które mają uniemożliwić dotarcie do punktów utrzymaniowych lokomotyw spalinowych. Dodatkowo PKP PLK w przyszłym roku rozpoczną roboty na węźle katowickim. A zmiana lokomotyw TLK Kormoran odbywa się właśnie w Katowicach.

Z uwagi na plan obiegów oraz umiejscowienie punktów utrzymania lokomotyw spalinowych, w przypadku zamknięć na linii nr 276 nie będzie możliwa kontynuacja dotychczasowego przejścia obiegowego między pociągiem „Rozewie” a pociągiem „Kormoran” – lokomotywy serii SU4210 i SU4220 posiadają bowiem punkt utrzymania technicznego we Wrocławiu – wyjaśnia A. Bittel.

Dlatego w ramach prac nad rozkładem jazdy 2022/23, TLK Kormoran zaplanowany został w zestawieniu z elektrycznego zespołu trakcyjnego ED160 w relacji Olsztyn – Katowice – Bielsko-Biała/Wisła Uzdrowisko. Ponadto TLK Rozwie również zostanie zastąpiony.

W docelowym układzie, zgodnie z deklaracją partnera czeskiego od RRJ 2024/25, w miejsce dotychczasowego pociągu „Rozewie” dostarczającego lokomotywę, na odcinku Kłodzko – Wrocław w analogicznych godzinach pojawi się bowiem nowy pociąg relacji Praga – Kłodzko – Wrocław – Gdynia. […]

Rozkład jazdy 2023-24

Nie wszedł w życie jeszcze dobrze rozkład na przyszły rok, a już planowany jest kolejny na 2024. Ministerstwo wraz z PKP Intercity chcą uruchomić drugą parę pociągów Jelenia Góra – Kraków , które zestawione będą ze spalinowych zespołów trakcyjnych. Jak czytamy jedna z dwóch par zaplanowana zostanie do kursowania przez Kłodzko.

A.Bittel poinformował też w przypadku zasilenia parku taborowego PKP Intercity lokomotywami hybrydowymi to zostaną one wyznaczone do obsługi linii podsudeckiej. Ale przypomnijmy, że przewoźnik mimo, że przetarg rozstrzygnął (wygrała go PESA) to nie podpisał jeszcze umowy na dostawę tych jednostek…

W kolejnych latach, po pozyskaniu przez PKP Intercity hybrydowych zespołów trakcyjnych, planowana jest stopniowa rozbudowa oferty przewozowej, która w docelowym kształcie zapewni podróżnym na linii podsudeckiej 2 pary połączeń relacji Jelenia Góra – Kraków przez Dzierżoniów i Nysę oraz 2 pary połączeń relacji Jelenia Góra – Warszawa przez Kłodzko, Nysę i Opole. Docelowo zatem linia nr 137 na odcinku Kamieniec Ząbkowicki – Nysa obsługiwana będzie 4 parami połączeń międzywojewódzkich.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x